Volgende week gaat Linkedin naar de beurs, voor een koers die het netwerk waardeert op 3,3 miljard dollar. Daarmee is Linkedin de eerste van een reeks tech-bedrijven die cashen op de honger bij beleggers voor web-aandelen.
Gisteren diende Linkedin weer wat nadere documenten in bij beurswaakhond SEC, waaruit blijkt, dat het inzet op een prijs van 32 tot 25 dollar voor zijn aandelen. Het wil tegen de 275 miljoen dollar uit de markt halen, waarvan 169 miljoen naar het bedrijf zelf gaat, de rest naar bestaande aandeelhouders. Overigens blijven de meeste institutionele investeerders op hun aandelen zitten.
Iet Giet Oan
Als Linkedin naar verwachting op 18 mei zijn beursdebuut beleeft, geeft het daarmee het startschot voor een hele reeks ipo's of initial public offerings van web- en techbedrijven. Social network Facebook, spelletjesplatform Zynga, Kortingensite Groupon en Twitter kijken in elk geval met grote belangstelling mee. Veel hangt daarom af van het enthousiasme waarmee beleggers inschrijven op de stukken: doet Linkedin het goed, dan kunnen de aandeelhouders hun agenda's trekken. Als het klimaat in China maatgevend is, waar vorige week aandelen van de lokale Facebook-versie RenRen op hun eerste handelsdag 70 procent de hoogte in gingen en 28 procent hoger sloten, komt het met Linkedin wel goed.
Duur?
Over de waardering van vooral de social netwerkbedrijven als Linkedin (3,3 miljard) en Facebook (50 miljard-plus) is nogal een boom op te zetten. Linkedin maakt wel degelijk omzet en winst. In 2010 verdiende het 15,4 miljoen dollar op een omzet van 243 miljoen, een flinke klap meer dan de 120,1 miljoen uti 2009, waarop bijna 4 miljoen verlies werd geleden. Algemeen wordt aangenomen dat Linkedin dit jaar richting 400 miljoen omzet gaat, maar ook acht keer de omzet of meer dan 200 keer de winst is natuurlijk een waanzinnige multiple.
Goedkoop!
Vergeleken met Linkedin is Xing, de kleinere Duitse concurrent die al in 2006 naar de beurs ging, op dit moment een stuk goedkoper. Xing zou dit jaar een omzet tegemoet gaan van 65 miljoen euro en heeft een marktwaarde van 250 miljoen euro – nog geen 4 keer de omzet dus. Maar als je het prijskaartje hangt aan de gebruikers, wat erg populair is bij webbedrijven, loopt Xing aardig in de pas: het heeft er 10 miljoen, ofwel tien keer zo weinig als de 100 miljoen van Linkedin. Bij de huidige dollarkoers is de marktkapitalisatie van Xing 360 miljoen dollar, dus die loopt aardig in de pas.
Beleggers kijken natuurlijk allereerst naar voren als ze in internetaandelen stappen: Linkedin bevindt zich in een professionele niche en heeft daarin 100 miljoen leden. Zolang mensen behoefte houden privé en zakelijk van elkaar te scheiden – Facebook voor de familiefoto's, Linkedin voor carrièrekansen – is de niche van Linkedin een goudmijn. Dat lijkt meteen wel de grootste gok: zou Facebook of alle partijen in zijn eco-systeem er niet in slagen de professionals te verleiden?
Lees ook:
-
Sideshow: IPO Bonanza
-
Nieuw: Linkedin Company Pages
-
Social Media op de werkvloer
-
Manager snapt social media niet