Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Life Travel – Vliegen op hoog niveau

Vliegmaatschappijen rollen over elkaar heen in hun strijd om de zakelijke reiziger. MT liet zich verwennen door KLM, Cathay Pacific en British Airways en onderzocht wie er het beste in slaagt business en pleasure te verenigen

KLM

Bestemming Sao Paolo, Brazilië.

Toestel Boeing 777

Ticket boeken en inchecken via www.klm.com

 Zit & Slaapcomfort                 7

Eten en drinken                      8

Service aan boord                   9

Lounges                               

– Schiphol                              7

– Sao Paolo                           6,5

– Werkmogelijkheden               7

Lounge:

Aan de drukte in de KLM Crown Lounge te zien zou je niet zeggen dat het zaterdagochtend 08.00 uur is. Het is rumoerig in de gigantische (3600 m2) ruimte. Er staat een rij voor het uitgebreide buffet en de hongerige KLM-passagiers maken gretig gebruik van het gratis ontbijt: koffie van Douwe Egberts met een oer-Hollands speculaasje erbij, warme broodjes, vers fruit en vruchtensapjes. Deze tweede KLM Crown lounge is recent gerenoveerd en uitsluitend toegankelijk voor Flying Blue Elite members en intercontinentale business class reizigers. Het interieur is simpel doch stijlvol: de zithoeken bestaan uit comfortabele donkerrode fauteuils onder grote designschemerlampen. Rondom de buffetten staan handige tafeltjes om aan te werken (overal is gratis WiFi) of te eten. Aan de ‘service-desks' zijn stewardessen aanwezig voor vlucht en transferinformatie. Ook is de lounge voorzien van douches.

Service aan boord:

"Welkom aan boord mevrouw Pleysier", begroet de alleraardigste purser me. Binnen een paar minuten worden de eerste drankjes geserveerd. Een glaasjes bubbels, jus of water. De menukaart stemt gelukkig: sterrenkok Sergio Herman is voor vier maanden verantwoordelijk voor het menu vol culinaire hoogstandjes. Ik kies voor een krabtaartje, geglaceerde zalm en een kaasplankje toe. Het is lekker, maar hoe Sergio ook zijn best heeft gedaan: het blijft pre-cooked eten, dat naarmate langer onderweg, taai en plakkerig wordt. De service aan boord is uitmuntend. Het cabinepersoneel is kundig en lief. Er wordt onthouden welke thee ik drink en wat ik in mijn koffie heb en ze zorgen goed voor hun klanten. De hele vlucht word ik aangesproken met ‘mevrouw Pleysier';het blijft leuk om je eigen naam te horen.

Comfort:

KLM heeft haar business-class stoelen vernieuwd. Ze staan in een 2, 3, 2 opstelling en zijn via een bedieningssysteem in de armleuning in allerlei standen te manoeuvreren. ‘s Nachts, overdag mag natuurlijk ook, kunnen ze helemaal plat: een verademing vergeleken met de oncomfortabele halve ligstand van de oude stoelen. Het toilettasje is ietwat karig. De enorm bereisde buurman, een Britse diplomaat die overigens erg te spreken is over de service van KLM, heeft ze door de jaren heen zien slinken. Overgebleven is het broodnodige: tandpasta, sokken, oogmasker, lippenbalsem. De buurman is gezellig maar ik moet zeggen dat we nogal dicht op elkaar zitten: als onze beider stoelen plat zijn, lijkt het net of we lepeltje-lepeltje liggen en dat is nu net niet de bedoeling.

Werkmogelijkheden:

De workaholics kunnen tijdens de vlucht ongestoord doorwerken. De laptop kan opgeladen worden, al zit de stekker wel heel goed verstopt. Minpuntje is het tafeltje dat in de armleuning zit opgevouwen: het is opvallend laag en dus niet echt ergonomisch om aan te werken. Via het inflight entertainmentsysteem, te bekijken op een lekker groot eigen scherm, kan er gesms't en gemaild worden tegen creditcardbetaling. De koptelefoon met geluiddemping is een uitkomst: fijn om de concentratie tijdens het werken te bevorderen of om het gewauwel van eventueel luidruchtige buren buiten te sluiten. Overigens niet nodig tijdens deze vlucht: in de KLM business class heerst een serene stilte.

Cathay Pacific

Bestemming Hongkong

Toestel Boeing 747-400

Ticket boeken en inchecken via www.cathay.com

 Zit & Slaapcomfort             9

Eten en drinken                  7,5

Service aan boord              8

Lounges                               

– Schiphol                         7

– Heathrow                       8

– Werkmogelijkheden           8,5     

Lounge:

De Cathay Pacific-lounge op Schiphol is prima. Niets meer en niets minder. Hoewel relatief klein en simpel, is er alles wat je nodig hebt: koelkastjes met alle soorten fris, een buffet met ‘verse' sapjes, koffie, thee, de nodige alcoholische versnaperingen, waaronder een goed assortiment whisky's. Voor de kleine trek staan er wat snacks: broodjes om zelf te beleggen, chips en Japanse zoutjes. Alle businessvoorzieningen zijn aanwezig: gratis WiFi en langs het raam, met uitzicht op de vliegtuigen, staan tafels met laptop-oplaadpunten. Het gebruikelijke assortiment kranten is aanwezig en op de gigantische flatscreen staat CNN aan. Een ander verhaal zijn de twee bekroonde lounges op Hong Kong International Airport. In The Wing en The Pier vind je een oase van luxe: met een bakje dampende noodles in de ene hand en een glaasje bubbels in de andere, is dit een prima voorbereiding op de lange terugvlucht naar huis.

Service aan boord:

Alleraardigst glimlachende en tot in de puntjes verzorgde Aziatische stewardessen heten de passagiers welkom aan boord. De business class is het trapje op. Langs de tijdschriftenbak, vol met de nieuwste glimmende glossy's en business bladen, worden de passagiers naar hun stoel begeleid. Het oog valt op het espressoapparaat in de pantry: dat betekent vers gebrouwen koffie aan boord! Het driegangenmenu, met koffie en bonbon na, ziet er goed uit. Hier geen sterrenkok, maar wel een prettig keuzemenu met voor ieder wat wils. Ook fijn zijn de ter plekke gemaakte cocktails voor het echte special treatment-gevoel. Het toilettasje, zowel de dames als herenvariant, is goed gevuld met producten van het exclusieve merk Dermalogica.

Comfort:

Bij Cathay weten ze wat de reiziger wil: privacy en slaapcomfort. Begin dit jaar is een  nieuwe cabine-ontwerp voor de business class op de route Amsterdam – Hong Kong geïntroduceerd en dit verdient een complimentje. De vormgeving is verzorgd en strak en vooral het sfeervolle licht is prettig. De stoelen, al is ‘units' wellicht een meer adequate benaming, staan in keurige schuine rijen achterelkaar. Deze opstelling zorgt ervoor dat iedere passagier vrije toegang heeft tot het gangpad. Wat zoveel betekent als: nooit meer over je slapende buurman heen klimmen voor een toiletbezoek. Het slaapcomfort zit hem in het feit dat de stoel met een druk op de knop veranderd in een volledig plat bed. Zelfs de armsteunen, die meestal zo irritant in de weg zitten, kunnen worden ingeklapt. Dit komt aardig in de buurt van een ‘echt' bed.

Werkmogelijkheden:

De units zijn ideaal om te werken. Als de stoel rechtop staat, is er ruimte voor een zitje: ideaal voor werkoverleg met meereizende collegae. Onder het krukje is ruimte om je laptop op te bergen.

Het tafeltje is ruim en heeft de goede hoogte. Verder is er meer dan genoeg ruimte om je spullen op te bergen in allerlei handige zijvakjes en opbergbakjes. Voor wie geen zin heeft in werk: de televisie bestaat uit een verstelbaar 15-inch beeldscherm, dat je uit de ‘muur' openklapt en waarop een oneindige hoeveelheid films en series te zien is.

British Airways

Bestemming via Londen Heathrow naar New York

Toestel Airbus A320 Jet en Boeing 747 Jet.

Ticket boeken en inchecken via www.ba.com

Zit & Slaapcomfort               8,5

Eten en drinken                   8

Service aan boord                8,5

Lounges                               

– Schiphol                          7

– Heathrow                        9

– Werkmogelijkheden            8         

Lounge:

De BA-lounge op Schiphol, is van het zelfde formaat als die van Cathay, klein maar fijn. Alles om ‘kantoortje te spelen' is er: fax en kopieerapparaat, gratis WiFi, computers. Voor Schiphol-begrippen prima, maar wie eenmaal binnen is geweest in een van de The Galleries Club Lounges in Terminal 5, de pas geopende eigen terminal van BA op Heathrow, wil nooit meer iets anders. Bij binnenkomst loop je direct tegen het gigantische buffet aan en daarna valt het oog op chique vormgegeven rekken met daarin het wijnassortiment. Er is een ‘restaurantgedeelte' met lange picknicktafels, een werkgedeelte, een televisiekamer met fijne hangbanken en eindeloos veel comfortabele zithoekjes. Naast de lounge zit de Elemis travel Spa, waar je als business class reiziger een 15 minuten durende complementary treatment kunt onder gaan.

Service aan boord:

De driekwartier durende vlucht naar Londen is aangenaam. In dit korte tijdsbestek wordt er een prima ontbijtje (warme broodjes met een plateau van vleeswaren en fruityoghurt) geserveerd en vinden de alleraardigste, heel erg Britse, stewardessen ‘May I take your coat dear?" tijd om twee keer langs te komen voor een drankje. In de long distance-variant vinden we de luxe waar we zo van houden. Naast een gevarieerd keuzemenu (van zeebaars tot scrambled eggs met worstjes) bevindt zich de ‘Club World Kitchen'. In deze ‘help-yourself keuken', waar hongerige reizigers zichzelf de hele vlucht kunnen bedienen van allerlei (gezond) lekkers.

Comfort:

Het interieur van de Club World oogt sfeervol. Hier is duidelijk dat hier over de details is nagedacht: sfeervolle verlichting die je zelf kunt dimmen, het knus ogende beddengoed (kussentje en fleecedaken) ontworpen door Osborne & Little. De stoelen in de Club World zijn gepositioneerd in een soort ‘ying-yang-model': twee stoelen zitten gespiegeld aan elkaar vast en worden gescheiden door een raam van matglas. Indien gewenst kan het raam naar beneden maar wie niet wil, hoeft zijn fysieke buurman niet te zien, horen of ruiken. De stoelen kunnen ook hier helemaal plat, hebben een fijne massagefunctie voor als de onderrug begint te zeuren en de toilettas is goed gevuld met producten van het chique Britse Elemis.

Werkmogelijkheden:

Ook bij de inrichting van deze ‘units' is er goed nagedacht over wat de reiziger belangrijk vindt: genoeg ruimte om persoonlijke spullen bij de hand te houden.

Zo hebben ze bij BA onder de stoel een speciale laptop-opbergla gecreëerd, die bij het ontbreken van een computer overigens ook prima functioneert als schoenenopbergbak. De laptop kan in de oplader geplugd worden. Voor een de ontspanning is ook hier weer een uitgebreid entertainmentsystem aanwezig. Meer dan honderd films, 70 cd's, 20 games en nog wat luisterboeken. Wie sprak ook al weer de wijze woorden ‘Less is more?'

Businessclass tip – Privium

Ook luchthaven Schiphol lijkt zich steeds meer te bekommeren om de zakelijke reiziger. Zo is er speciaal voor de frequent flyers en de liefhebber van comfort het Privium programma. U heeft de keuze uit verschillende pakketten. Ons advies ga voor het volledige lidmaatschap  (159 euros per jaar), en profiteer van supersnel inchecken per irisscan. Bovendien heeft u dan toegang tot de Privium Club Lounge, waar u wordt ondergedompeld in een on-Nederlansde luxe-ervaring

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

lees op https://mtsprout.nl/ een uitgebreide beschrijving van de Previum Club en de eind vorig jaar geopende Privium Club Lounge