Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Liever slechte dan nieuwe werknemers

De meeste hr-managers vrezen meer voor nieuwe werknemers, dan de ‘duivel die ze al kennen'. Uit angst voor een foute keuze.

De meeste hr-managers vrezen meer voor nieuwe werknemers, dan de ‘duivel die ze al kennen'. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse consultancybureau Caliper waarover Management-Issues bericht. Slechts drie op de tien managers durft het aan om een slecht presterende werknemer eruit te gooien en daarvoor in de plaats een nieuw iemand aan te nemen.

Verspillen
"In slecht economische tijden zijn werknemers het belangrijkste voordeel dat een bedrijf heeft", zegt Caliper-oprichter Herb Greenberg. "Iedere aanwinst is een kans die werkgevers niet willen verspillen. Dit zet een extra grote druk op de hr-afdeling om te voorkomen dat een ‘slechte' werknemer wordt aangenomen."

Kip en het ei
De angst om een foute keuze te maken kan zo groot zijn, dat men liever blijft doormodderen met het bestaande team. Het welbekende kip en eiverhaal. Eenmaal nieuw bloed aangenomen, kan die beslissing niet gemakkelijk en zeker niet goedkoop worden teruggedraaid. En zelfs een op papier fantastische match is volgens de meeste managers nog geen garantie dat die kersverse werknemer ook daadwerkelijk goed functioneert binnen het team. "Met een assesment kunnen bedrijven het hr-mijnenveld beter betreden en overleven", zegt Greenberg.

Foutje bedankt
Fouten maken is menselijk. Vrijwel iedere manager heeft wel eens een foute keuze gemaakt, blijkt uit de reacties in het onderzoek. "Na slechts een week werken vroeg een nieuwe werknemer of hij naar Florida mocht. Het antwoord was nee. Vervolgens meldde hij zich die week ziek, om een week later zongebruind op het werk te verschijnen." Een andere manager vertelt over een vrouw die op haar tweede werkdag slapend werd aangetroffen in het kantoor van de ceo. En wat te denken van de jongen in Rotterdam die op zijn eerste werkdag collega's in elkaar sloeg.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Miljoenen
Uit eerder onderzoek bleek al dat slecht aangenomen werknemers het Amerikaanse bedrijfsleven jaarlijks miljoenen dollars kost. Daarnaast geeft slecht functionerend personeel het bedrijf een negatief imago en het zorgt voor minder betrokken werknemers. Het is dus niet altijd de beste keuze om te blijven doormodderen met uw huidig team.