Wat is het geheim van succes en waarom ligt falen altijd op de loer? Het antwoord in 7 anekdotes van topondernemers.
Welke kwaliteiten heb je nodig om een winstgevend bedrijf op te bouwen? Ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten gaf tijdens Sprout Challengerday college over de noodzakelijke eigenschappen, aan de hand van anekdotes over topondernemers. Succesvol worden doe je zo:
# Zet door als Howard Schultz (Starbucks)
Doorzettingsvermogen is de eerste kwaliteit die je nodig hebt om te slagen, vertelde Veldhuijzen van Zanten. Als voorbeeld gaf hij de start van koffieketen Starbucks: 'Oprichter en ceo Howard Schultz had in 1986 1,5 miljoen nodig voor zijn idee, maar veel investeerders lachten hem uit. In een jaar tijd sprak hij met 242 investeerders, 217 keer werd hem de deur gewezen. Het is een klassieke vorm van doorzettingsvermogen. Maar het vergt meer dan doorduwen alleen. Doorzetten is ook dat je juist weet wanneer je moet opgeven.'
# Ga tegen de stroom in als Apple-engineers
Welke offers ben je bereid te brengen om je doel te bereiken, zo vroeg Veldhuijzen van Zanten zich hardop af. 'Zou je iets doen dat heel belangrijk is, ook al brengt dat het risico met zich mee dat je ontslagen wordt als je bazen erachter komen?' Als voorbeeld gaf hij de Apple-medewerkers die, tegen de wil van Steve Jobs in, aanpapten met Sony om een diskdrive te leveren voor de Mac. Jobs wilde zélf een diskdrive bouwen, maar de engineers van Apple wisten dat dit onhaalbaar was. Veldhuijzen van Zanten: 'Ik zeg altijd: it's is better to ask forgiveness then to ask permission. Soms moet je tegen de stroom ingaan.'
# Spreek regels tegen als Jim Barksdale (Netscape)
Ondernemerschap draait niet alleen om doorzettingsvermogen, maar ook om tegenstellingen, vindt Veldhuijzen van Zanten. Als voorbeeld geeft hij Jim Barksdale, een van de founding fathers van – wie kent het nog? – Netscape. 'Bij de eerste managementteam-meeting vertelde hij het 3 snakes-verhaal, dat leidend moest worden binnen de strategie van het bedrijf. Het gaat als volgt: when you see a snake, kill it. Pak problemen dus meteen aan. Don't play with dead snakes. Dus sta niet te lang stil bij problemen die zijn opgelost, focus je op de volgende uitdaging. En: often the biggest opportunities start out looking like snakes. Dus, hierin sprak hij zichzelf tegen, want sommige snakes waren geen bedreiging, maar een kans.'
# Vertel verhalen als Reed Hastings (Netflix)
Het is een mooi verhaal: Reed Hastings zou videobedrijf Netflix hebben opgericht uit frustratie om een boete die hij kreeg voor het te laat inleveren van de film Apollo 13. Zo wordt het vaak verteld en zo bracht ook Veldhuijzen van Zanten het tijdens Challengerday. Maar volgens mede-oprichter Marc Randolph heeft Hastings het verhaal slechts bedacht om op een simpele manier het verhaal achter Netflix uit te kunnen leggen, zo vertelde hij vorig jaar tegen CNET (PS: ook Management Team heeft het verhaal in het verleden overgenomen – wij houden wel van een mooi verhaal).
# Breng het in de praktijk als YouTube
Heleen Dura-van Oord vertelde het laatst al tegen Management Team: 'Er zijn tientallen mensen in Nederland die claimen Marktplaats bedacht te hebben, maar waarom heb je het idee niet uitgevoerd?' De uitvoering van een idee wordt, kortom, onderschat, en dat beaamde Veldhuijzen van Zanten op het podium tijdens Challengerday: 'Adam Curry claimt YouTube uitgevonden te hebben, uit onderzoek blijkt dat de videowebsite 17.000 keer is uitgevonden door mensen. Maar de timing en executie van YouTube was het beste. Een idee alleen is niet succesbepalend.'
# Wees creatief als Airbnb
Airbnb, de website waar je andermans huis, woning of kamer kunt huren, werd op een creatieve manier gelanceerd. Het bedrijf had geld nodig, maar kon geen investeerders vinden. De oplossing? De oprichters drukten de beeltenissen van Obama en McCain (het was tijdens verkiezingstijd) op 1.000 dozen met muesli en door de verkoop ervan en de aandacht die ze ermee verkregen, kregen ze ook een deel van de gewenste financiering. Veldhuijzen van Zanten: 'Investeerders zeiden vervolgens: als je dat doet, kan je vast ook andere dingen doen.'
# Negeer informatie als Ed Roberts (MITS)
Meer kennis of macht hebben is niet altijd een voordeel, zegt Veldhuijzen van Zanten. Hij geeft tongzoenen als voorbeeld, vanwege de bacillen die je daarbij uitwisselt. En – iets serieuzer: 'Hetzelfde geldt voor Ed Roberts, de oprichter van MITS: hij bouwde de eerste microchip en vertelde later tijdens een interview dat het eigenlijk helemaal niet mogelijk was om zoiets te bouwen, maar dat hij het toch had gedaan omdat hij niet wist dat het niet kon. Meer kennis hebben is dus niet altijd nuttig.'