Kenmerken van chocolade leveren uitstekend vergelijkingsmateriaal op voor diverse soorten leiderschap. Dit beweert het Amerikaanse tijdschrift Marketing Management. Nederlandse chocolatiers vinden het leuk om te horen, maar volgens hen is het onzin.
“In een doos bevinden zich bonbons met harde en zachte vullingen. Zoals men chocolade heeft die ijskoud het lekkerst is of in dampende mokken, zo zijn er ook kille en gepassioneerde leiders,” stelt het blad. “Pure onzin” vinden de Nederlandse chocolatiers. “Het lijkt me meer een Amerikaans verhaal dat je niet serieus moet nemen,” aldus Pieter Booij, directeur van chocolaterie Huize van Wely in Noordwijk.
Een andere leuke vergelijking van het blad is de emotie en verleiding van een bonbon. In de bedrijfsomgeving kan dit omschreven worden als het binden van werknemers door te werken aan loyaliteit of creativiteit. Chocolatier Booij ziet wel een andere link. “Ik denk dat chocolade positieve en stimulerende effecten heeft. Dus ook op leiderschap, want in chocolade zitten stoffen die activiteiten activeren en stimuleren, zoals theobromine.”
Rob Brouwer van Chocolaterie Brouwer in Lelystad vindt bonbons niet met leiderschap te vergelijken. Op de vraag of hij zijn personeel zou willen vergelijken met een bonbon is zijn antwoord: “Ik zie mijn personeel liever niet zo vet als een bonbon.”