Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Layar geeft les in hype cycle bespelen

Layar hoopt geld te verdienen aan oude media. Misschien dat Google's brillenproject Glass dit proces kan versnellen.

De nieuwste editie van MT is interactief gemaakt met de augmented reality-app van Layar. Wie het wil uitproberen, zal allereerst een papieren exemplaar van Management Team moeten bemachtigen. Gelukkig zijn we de kwaadste niet, dus bestel hier een gratis exemplaar. Wat daarna te doen? Heel simpel: download de Layar-app, start em, scan de bewuste pagina's in MT en op het beeld komen de aanvullende functies tevoorschijn. Laat ons vooral weten of het bevalt.

Een duurzaam verdienmodel

Voor MT is het een interessant experiment, voor Layar is het de volgende stap in de zoektocht naar een verdienmodel. We schreven er uitgebreid over in dit artikel: hoe Layar een verdienmodel vond. Het is een mooi lesje in de hype cycle bespelen.

In het kort komt het hier op neer: door papieren media te verrijken met digitale content, hoopt het Nederlandse techpareltje (eindelijk!) geld te gaan verdienen. Tijdschriften als VT Wonen, Linda., VPRO Gids en Veronica Gids hebben al geëxperimenteerd  met de toepassing, Bol.com maakte 25.000 producten scanbaar via Layar, terwijl bedrijven als Coca Cola, Hertog Jan en Discovery komen met interactief gemaakte campagnes via Layar.

Google Glass

De komende tijd heeft Layar in ieder geval nog één grote drempel te overwinnen: gemak. Op dit moment is het in veel gevallen veel simpeler (en minder tijdrovend) om een weblink in de browser in te tikken. Waarom daarvoor een applicatie downloaden, een pagina scannen en geduldig wachten?

De oplossing komt wellicht van Google, dat recentelijk onder de naam Project Glass een augmented reality-bril aankondigde, die begin 2013 op de markt moet komen. Dankzij de bril hoef je niet meer op het beeldscherm van je telefoon te kijken, want het beeldscherm hangt gewoon voor je ogen. Inderdaad, dat klinkt behoorlijk als science fiction.

Kansen voor Layar

Wereldmanager Marc van der Chijs ziet hier kansen voor Layar, zo liet hij op Twitter weten, en hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. De eerder genoemde drempel is dankzij de bril namelijk in één klap verdwenen. Blijft de vraag natuurlijk of we met een AR-bril op willen rondlopen, maar dat terzijde.

Raimo van der Klein, mede-oprichter van Layar, antwoordde in ieder geval dat er al wordt gewerkt aan een Layar-toepassing voor de bril.
 

Wordt dus vervolgd. Bekijk hieronder alvast de demo van Project Glass:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

* Hoe Layar een verdienmodel vond

* Intel stapt in Layar