Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lars Hooning: goedgekeurd door de Consumentenbond

Lars Hooning heeft zich altijd ingezet voor de belangen van anderen, dus erg vreemd is het niet dat hij sinds 1 september directeur maarschappelijke belangenbehartiging is bij de Consumentenbond. Voor zijn sollicitatie werd hij (uiteraard) uitgebreid getest, MT doet het nog eens dunnetjes over.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe bent u door de test gekomen?
“Goed, anders zat ik hier niet. Ik ben niet gehunt, maar heb een brief gestuurd naar aanleiding van een vacature in NRC. Daarna heb ik verschillende gesprekken gehad en een assessment gevolgd. Ik ben dus grondig getest, iets dat eigen is aan de Consumentenbond.”

Waarom bent u een goede keus?
“Ik voldoe aan het profiel. Ik heb managementervaring. Ik ben een jurist met de specialiteit public affairs. Ik heb een sterke persoonlijkheid. Ik ben communicatief vaardig. En ik heb affiniteit met de wereld van de Consumentenbond, want vanaf mijn eerste baan heb ik maatschappelijke functies vervuld.”

Zo was u hiervoor directeur van de brancheorganisatie VNMI. Ook al belangenbehartiging. U zet zich graag in voor een goed doel?
“Niet voor een goed doel, wel voor de belangen van anderen. Eerst in een industrie waar ik affiniteit mee heb. Nu dien ik het consumentenbelang. Het is een stukje maatschappelijke betrokkenheid. Ik heb het altijd prettig gevonden in de wereld van belangenbehartiging.”

En u heeft een goed oog voor de consument?
“Ik ben zelf consument. Ik lees en kijk veel en heb gevoel voor wat er leeft. Daarnaast word je natuurlijk op andere manieren geïnformeerd, zo word ik door de specialisten van de Consumentenbond op de hoogte gehouden. Maar je moet er wel een antenne voor hebben en de signalen kennen.”

Is de Consumentenbond nog relevant, nu consumenten op internet alle mogelijke informatie voorhanden hebben?
“Jazeker. Dat de consument zich informeert op het internet is goed, Maar dat beperkt zich tot prijzen en reviews. Wij testen kwaliteit en doen onafhankelijk onderzoek. Op het web weet je nooit precies wat je ziet. Zelf hebben we ook een website. Daar moet je betalen om de onderzoeksresultaten te kunnen zien, want echt onderzoek kost geld. Het aantal bezoekers op onze website neemt toe. Ja, daar zitten ook jongeren bij.”

U zei het al eerder, ook u bent consument. Wat is uw grootste klacht als consument?
“Waar ik me aan erger is de onbeleefdheid en de ongeïnteresseerdheid waarmee je vaak wordt behandeld en benaderd als je een product aanschaft. Dat valt me erg op in Nederland. In Amerika doet iedereen bijvoorbeeld alles voor je. Dat voelt prettig, die goede service.”

En welk product wilt u nog getest zien?
“Ik ben pas net begonnen, dus ik heb nog geen suggestie. Maar eigenlijk testen we alles al.”