Tijd voor een nieuwe hype. Het begon met het IQ. Geen mens die wist wat het betekende. Ook de uitvinders, Binet & Simon, hadden geen idee.
Heeft een postduif intelligentie? Hoe meet je het IQ van een Kluivert die precies weet op welk moment hij zijn hoofd onder de bal moet plaatsen? Hoe intelligent is een bloem die weet dat hij omhoog moet groeien in plaats van omlaag? Is een hiv-virus intelligent omdat het steeds nieuwe mutaties weet te creëren? Ik vind van wel. Ik zie geen enkel verschil tussen instinct, intuïtie en intelligentie. Maar ja, intelligentie blijft een kloek woord. Een uitdaging dus voor marketeers.
Vorig jaar werd de wereld verrast met een spin off, het EQ. Je moest je emoties kunnen tonen, jankend in een jaarverslag bijten. IQ noch EQ betekenen iets, het zijn pseudo-wetenschappelijke begrippen, maar je kunt er zaken mee doen. Als ik die twee Q's had verzonnen, had ik ze naar de beurs gebracht. Maar het is nog niet te laat. Er liggen nog veel meer Q's op hun ontdekker te wachten. Ik denk dat ik er maar eens een bestseller over ga schrijven. Dan begin ik met het VQ, het Voorschot Quotiënt, het vermogen om op voorhand miljoenen aan royalty's te vangen op een nog niet bestaand product. Dus of de hoofdredactie maar even alvast 5 ton telefonisch wil overmaken voor een eerste optie op mijn Q Alfabet.
AQ: het vermogen om af te bouwen, ook wel het KQ, Killer Quotiënt genoemd. BQ: Businessplannen Quotiënt.
Welke onzin je ook aan de man wilt brengen, zorg dat het Business Plan er goed uitziet. Of neem het Bullshit Quotiënt, een onmisbare tool voor newconomists. Bruikbaar is ook het Bullies Quotiënt, voor tweedelijns talenten die voortreffelijk omlaag kunnen trappen en omhoog likken. Ze zijn onmisbaar voor de onderneming. CQ, Consulenten Quotiënt, behoeft geen uitleg. DQ is Dividend Quotiënt. FQ is natuurlijk Fuck You Quotiënt. De bedoeling is dat de manager zijn eigen Q opzoekt en die gaat uitbouwen. Bijvoorbeeld VQ, Voorkennis Quotiënt, het vermogen om een nachtje te vroeg te weten wat de handel gaat doen, ook wel het SQ (Sylvia Quotiënt) genoemd. Belangrijk is het LQ, het Liquiderings Quotiënt, verwant met het AQ.
Al die Q's worden geschaald zoals het IQ, want waarom zou je niet jatten van een goed concept? De norm is 100. Als je VQ hoger dan 120 uitvalt, moet je je heil in de effectenhandel zoeken. Onder de 100 huist de talentloze. Wie 70 scoort is een VD, Voorkennis Debiel. Maar die kan het misschien nog een heel eind schoppen met een LQ van 115. Je kunt de Q's dus combineren. Maar hoe weet u wat uw persoonlijke Q-Factor is? Heel eenvoudig. Stuur me per omgaande een bedragje van 50.000 gulden. Na ontvangst krijgt u een multiple choice-lijstje en dan kunt u aan de hand daarvan zelf al uw Q's bepalen. Volgende maand gaan de aandelen publiek. Niet doorvertellen, het wordt een megabusiness.