Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Laaggeletterden vliegen er bij reorganisatie uit”

Als u dit leest, bent u niet laaggeletterd. Volgens onderzoek is 10 procent van de Nederlandse bevolking dat echter wel. De betrokken ministeries gaan dit probleem in het bedrijfsleven samen met de Stichting van de Arbeid aanpakken. “Dit kan zo niet langer, zeker nu mensen langer moeten doorwerken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afgelopen week hebben de staatssecretarissen Marja van Bijsterveldt, Sharon Dijksma en Ahmed Aboutaleb samen met de vertegenwoordigers van de werkgevers- en werknemersorganisaties het convenant laaggeletterdheid ondertekend. Doel: in 2015 moet het aantal mensen die dit artikel niet kunnen lezen met 60 procent zijn teruggebracht van 1,5 miljoen naar 600.000. Het aantal werkende laaggeletterden moet met hetzelfde percentage afnemen, van 420.000 naar 168.000.

Het dak dicht
Dit kon zo niet langer, zegt een beleidsmedewerker van De Stichting van de Arbeid (waarin de werkgevers- en werknemersorganisaties zijn verenigd): “Zeker nu mensen langer moeten doorwerken. Het is vooral een probleem in de branches waar handwerk wordt gevraagd. Zo hoorde ik het verhaal van een chauffeur die niet kon lezen en elke keer als hij op pad moest, vooraf met zijn vrouw de route in zijn hoofd moest stampen. Dan heeft hij wel een probleem als er een wegomlegging is. Deze mensen zijn niet dom, ze hebben het gewoon nooit geleerd.”

Het convenant garandeert dat de overheid ‘het dak dicht’: er komen vanaf 2011 geen kinderen meer van school die niet normaal kunnen lezen, schrijven of rekenen. De ouderen zijn de andere kant van het probleem. “Sommige mensen hebben vroeger niets geleerd. Dat moet in bedrijven worden opgelost, door de ondernemingsraad, P&O en de vakbonden. De overheid moet hetzelfde doen voor de groep die geen werk heeft, zij kunnen niet eens de krantenadvertenties lezen.”

Schiphol
Wat er gedaan moet worden? De beleidsmedewerker geeft al een paar voorzetjes. Mensen die een uitkering komen aanvragen, een schrijftest voorleggen bijvoorbeeld. Of werkgevers trainen zodat ze de schaamte herkennen. “Als iemand zijn of haar bril is vergeten, dan kan die persoon vaak gewoon niet lezen. Zoiets moet je wel weten. Als er een vermoeden is, moet je de medewerkers laten testen en daarna op cursus sturen. Anders vliegen ze er bij de volgende reorganisatie uit.”

De komende tijd gaat De Stichting van de Arbeid kijken welke methodes bedrijven die al bezig zijn met laaggeletterdheid op de werkvloer hanteren. Zo steunt de Schiphol Group vanaf 2006 de Stichting Lezen & Schrijven als ambassadeur. Een woordvoerder vertelt: “We hebben andere grote bedrijven op de luchthaven opgeroepen het probleem aan te pakken. Verder hebben we een herkenningswijzer uitgedeeld en medewerkers gewezen op de mogelijkheid een cursus te volgen. Daarnaast beginnen we binnenkort met het Schiphol College, waarin we mensen met kleine kansen op de arbeidsmarkt een leerwerktraject aanbieden. Daarbij hoort ook een bedrijfstraining ‘Werken & taal voor luchthavenmedewerkers’, toegespitst op het luchthavenjargon.”

Waarom ik als ceo zelf weer dingen maak (en jij dat misschien ook zou moeten)

Na jaren als ceo bij internationale organisaties koos Ineke Kooistra voor een nieuwe aanpak. Ze herontdekte het plezier van zelf maken – met moderne tools. 'Ik wil weer maker zijn, niet alleen beslisser.'

ceo ineke kooistra presentatie maken productiviteit

Gratefulness. Zo’n mooi woord. Ik gebruik het vaak. Omdat ik het elke dag voel – wanneer ik terugkijk, maar vooral als ik vooruit mag kijken.

Na jaren als ceo van internationale organisaties gewerkt te hebben, heb ik begin dit jaar een nieuwe stap gezet: ik ben ondernemer geworden. Ik heb twee bedrijven opgericht – en combineer die met energie, visie en plezier.

Enerzijds blijf ik actief als ceo binnen Intermanage – The Agency, waar ik als (interim-)ceo strategische en transformatie-opdrachten uitvoer voor internationale bedrijven. Anderzijds ben ik samen met mijn businesspartner Elbrich Batstra gestart met EliN Partners – een executive search firm met een vernieuwende aanpak waarbij onze beide achtergronden een enorme verrijking en kracht is als het gaat om leiders identificeren die daadwerkelijk verandering kunnen bewerkstelligen binnen organisaties.

En ja, dat combineren? Dat kan gewoon. Je mag de rollen die je vervult anders invullen, zolang je maar blijft werken met plezier, energie, toewijding – en vooral: slimmer en sneller.

Kritische zelfreflectie

Want daar wil ik het over hebben. Productiviteit. Dat waar we als leiders eindeloos op sturen. KPI’s scherper. Kosten omlaag. Output omhoog. Meer efficiëntie. Meer snelheid.

Maar wie vertelt de ceo eigenlijk dat hij of zij zelf ook slimmer moet werken? Weinig mensen. En dus ben ik het mezelf gaan vertellen.

Het afgelopen jaar heb ik er mijn persoonlijke challenge van gemaakt om vele AI-tools en productiviteitsapps die op mijn pad kwamen uit te proberen. Echt alles. Mijn Apple-abonnement zuchtte eronder, maar ik wilde weten wat er mogelijk is als je werk echt anders durft te organiseren.

Ik ben door al mijn taken gegaan. Wat doe ik zelf? Wat besteed ik uit? En – belangrijker – waarom eigenlijk? Niet: ‘Wie kan dit doen?’ maar: ‘Hoe kan ik dit anders doen?’

Creatieve controle

Het klassieke advies luidt: ‘Jouw tijd is kostbaar, daar heb je anderen voor.’ Maar misschien is het tijd om die balans te herzien. Als je kijkt hoeveel mensen er bezig zijn om jou als ceo draaiende te houden – van assistenten tot bureaus, van spindoctors tot presentatiegoeroes – dan kun je je afvragen: draagt dit bij aan mijn scherpte? Mijn wendbaarheid? Mijn creativiteit?

Ik wilde terug naar het zelf kunnen maken. Maar dan wel met de tools van nu.

Een paar voorbeelden van wat ik tegenwoordig gewoon zélf doe – sneller, slimmer én beter:

  • Presentaties? Tools als Beautiful.ai, Canva, Gamma.app of Tome helpen me om strak vormgegeven decks te maken – in mijn eigen stijl, mét AI-hulp.
  • Meetings plannen? Calendly, Reclaim.ai en Motion elimineren het eindeloze gemail en geven mijn agenda rust.
  • Notuleren of samenvatten? Read.ai, Fireflies.ai of Otter.ai luisteren mee en leveren direct een bruikbare samenvatting. Nauwkeurig, snel, klaar voor actie.
  • Website of content aanpassen? Met tools als Webflow, Framer of gewoon Mijndomein.nl pas ik in minuten mijn site aan. Zonder developer. Zonder stress.
  • E-mailbeheer? Tools zoals Superhuman, Shortwave, of AI-plugins als Flowrite of Gmail Smart Compose helpen me filteren, prioriteren en antwoorden met focus.
  • Schrijven en structureren? Met ChatGPT, Notion AI of Gork laat ik me inspireren, structureren, samenvatten en versnellen.

Allemaal tools die mij als ceo meer autonomie geven. Niet omdat ik alles zelf wil doen, maar omdat ik weer maker wil zijn. Niet alleen beslisser.

Oprecht contact

Tegelijkertijd zijn er ook dingen die ik altijd zelf blijf doen. Gewoon, omdat het persoonlijk is – en dat ook moet blijven.

Mijn columns, bijvoorbeeld. Die schrijf ik helemaal zelf, van begin tot eind. Pas als ik écht tevreden ben met de inhoud, en mezelf erin teruglees, laat ik er een AI-tool naar kijken voor stijl en taalfouten. Niet eerder. Want het is mijn stem. Mijn verhaal.

Ook berichten via LinkedIn of e-mails zijn bij mij altijd persoonlijk. Je zult me niet betrappen op een geautomatiseerd bericht met reminders (superirritant) – dat vind ik écht niet kunnen. Sterker nog: ik reageer er zelf ook nooit op. In mijn ogen moet contact tussen mensen altijd écht en oprecht blijven. Anders word je niet serieus genomen.

Jezelf opnieuw uitvinden

Het gaat niet om méér doen. Het gaat om anders doen. En vooral: om te ontdekken wat er gebeurt als je jezelf opnieuw uitvindt met de mogelijkheden van nu. Want hoe kun je van je team verwachten dat ze efficiënter, creatiever en innovatiever werken als jij zelf nog werkt met structuren en tools uit 2012?

Natuurlijk weet ik ook dat ondanks AI ik niet alles zo mooi en goed kan als de echte specialisten. Je moet weten tot hoever je kan gaan. Als het bijvoorbeeld om design gaat, dan zijn er toch mensen die hiervoor geboren zijn en het tien keer beter kunnen dan ik –en wellicht ook AI.

Ik ben dankbaar dat ik de ruimte heb genomen om hiermee te experimenteren. Dankbaar voor de technologie, maar vooral voor het inzicht dat échte productiviteit begint bij jezelf. Bij de top van jouw bedrijf.

Dus, beste ceo: wie spreekt jou eigenlijk aan op jouw productiviteit? Misschien is het tijd dat je die vraag zelf eens stelt.

Lees ook deze columns van Ineke Kooistra: