Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

La Place houdt V&D overeind. Maar voor hoelang nog?

Het gaat niet goed met V&D, dat weten we. Maar met La Place gaat het wél goed. Welke rol speelt die formule en wat gaat ermee gebeuren?

Vandaag stond V&D voor de rechter. Winkelpandeneigenaar IEF eist dat, als de keten de huur niet kan betalen, er wordt overgegaan tot ontruiming. Het ooit als Vroom & Dreesman begonnen warenhuis wil op zijn beurt een huurverlaging van 4 miljoen euro.

V&D heeft La Place nodig

Wat de uitkomst hiervan ook is, een speciale rol is weggelegd voor La Place. Dit is de restaurantformule van V&D die is opgezet in 1987 en volgens retaildeskundigen David van der Does (van Roland Berger) en Paul Moers (van PMSMS) een belangrijke reden is dat de keten nog overeind staat. Van der Does: 'Het moge duidelijk zijn dat La Place beter draait dan de V&D. De precieze situatie kennen we niet, omdat veel private-equity-huizen weinig inzicht geven in cijfers. Wat we wel zeker weten is dat V&D al jaren verlies draait en dat de situatie op termijn niet stabiel is.'

Moers vult aan: 'La Place heeft er in grote mate aan bijgedragen dat de V&D nog bestaat, want dankzij het restaurant komt er nog enigszins publiek in het warenhuis en komt er geld binnen. Als La Place er niet was geweest, was de financiële situatie tien keer erger geweest.'

'Het concern heeft zitten slapen'

Als je kijkt naar het succes van La Place, dan zou je denken dat V&D genoeg inspiratie heeft gehad om dergelijke formules verder te implementeren. Met andere woorden: de keten heeft zitten slapen, aldus Moers: 'De keten heeft zitten slapen toen de markt dramatisch veranderde en hoge waarde toevoegde tegen een lage prijs. Het warenhuis kent geen ankergroep meer. Een doelgroep die zegt: daarvoor ga ik naar V&D. Daarnaast kent de wereld van nu veel meer artikelen en de keten speelde daar niet op in. Zo heeft het concern bijna compleet de wereld van de gadgets gemist. De directie loopt al heel lang achter de feiten aan, in plaats van dat ze voor de markt uitlopen.'

Alleen verder?

De belangrijkste vraag is misschien wel: is La Place los van het V&D-imperium denkbaar? Ja, zegt Moers: 'La Place is zo levensvatbaar als het maar zijn kan. Zet het restaurant neer in het midden van een grote Nederlandse stad en het begint spontaan te lopen. Daarnaast is de formule in de afgelopen jaren ook uitgerold naar andere landen, met succes.'

Toch is daar niet alles mee gezegd, denkt Van der Does. 'Een interessante vraag is: welke locaties kun je als stand-alone restaurant gebruiken? Want in een aantal filialen, zoals in Utrecht en Arnhem, zit de La Place boven in de V&D en bestaat daar niet de mogelijkheid om via een andere ingang binnen te komen. Als er sprake zou zijn van een verkoop, zal een koper willen weten wat er met de rest van het pand gebeurt voordat een koper een beslissing neemt.'

Even relativeren

De komende tijd zal de situatie rond het warenhuis nog doorgaan. Want een oplossing lijkt nog niet erg dichtbij. Wat moet er nu gebeuren? Moers: 'De V&D moet twee dingen doen. Als de sodemieter winkels sluiten waar het bloedbad het grootst is. Daarnaast moet er een deltaplan worden opgesteld, waardoor het warenhuis weer spectaculair kan worden. Want er is altijd plaats voor een warenhuis, maar men moet zich wel opnieuw uitvinden. Mensen vinden het leuk om in een ontmoetingsplek te zijn, een warenhuis moet daarop inspelen. In het buitenland doen veel warenhuizen het hartstikke goed.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven relativeren, meent Van der Does. 'We moeten ook niet vergeten dat alle partijen nu hun tanden laten zien en er hard ingaan. Het kan best zo zijn dat de soep lang niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. Want als V&D inderdaad failliet gaat, zitten de winkelpandeneigenaren opeens met heel veel lege winkelruimte. Die ruimte is ook niet zomaar opgevuld.'

Foto: Flickr / Erik Tjallinks (Creative Commons)

Lees verder over de retail, V&D en La Place: