Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Krijgt Google de TV online?

Al meer dan tien jaar wordt er gesleuteld aan de tv als poort naar internet. Na pogingen van kabelmaatschappijen, computer- en televisiefabrikanten is nu Google aan zet om voor de definitieve doorbraak te zorgen.

 

In Nederland is het nog niet heel gebruikelijk, maar in de VS en Azië spreekt het min of meer vanzelf dat een nieuw aangeschafte tv ‘connected’ is. Dat wil zeggen: verbonden met een thuisnetwerk dat toegang geeft tot internet. 

Nu is een televisiescherm, mede door de afstand waarop we ernaar kijken, ongeschikt om websites één op één weer te geven. In het verleden hebben talloze aanbieders geprobeerd een vorm van webtelevisie naar het grote publiek te brengen, maar het bleef meestal voer voor technofiele fijnproevers. We herinneren ons nog een kastje van KPN, dat in de tijd van inbelinternet webtelevisie weergaf op destijds nog niet eens platte schermen.

Microsoft, Apple

Microsoft kocht al in 1995 WebTV en leverde in Windows sinds 2002 en later via zijn spelcomputer Xbox360 al de mogelijkheid om de pc om te toveren in een Media Center dat surfen via de televisie mogelijk maakt. Maar weer: voor gadgetliefhebbers die genoegen nemen met een rafelige gebruikerservaring. Apple heeft met Apple TV, een klein doosje dat in feite een volwaardige mac is, ook een dappere poging gedaan om internet te ontsluiten via de tv. Ook hier: de gebruiksmogelijkheden bleven beperkt doordat tv kijken iets anders is dan achter een computerscherm kruipen. Apple zette TV op de waakvlam, maar volgens de biografie van Steve Jobs was een scherm van eigen makelij wel diens laatste grote droom.

Philips, Samsung

Een belangrijke stap op weg naar webtelevisie werd een paar jaar geleden gezet door de fabrikanten van de schermen zelf. Na de revolutie van de platte tv en de haarscherpe digitale HD-beelden werd het tijd voor nieuwe snufjes. De prijzen blijven immers in moordend tempo dalen, de vervangingsvraag moet worden gestimuleerd en op termijn zouden de hardwareproducenten best een deel willen opeisen van de koek die op internet wordt verdeeld. Philips, Samsung en de rest maakten hun tv’s daarom geschikt om de inhoud van – een select aantal – websites weer te geven.

Internet TV

Met de afstandsbediening kan bij connected televisies redelijk eenvoudig door een menu worden gebladerd met een verzameling apps of widgets; aan de tv aangepaste linkjes naar webvideokanalen als YouTube en Netflix, en natuurlijk Facebook en Twitter. Maar zoals al te vaak in de elektronicaindustrie kwam er voor deze zogenoemde connected tv of internet tv niet één standaard uit rollen. De consument moet kiezen uit Internet@TV van Samsung, NetTV van Philips, Loewe en Sharp of VieraCast van Panasonic en Sony Internet TV, om de populairste tv-merken te noemen. De duurdere tv's hebben inmiddels ook in Nederland de mogelijkheid om internet op te gaan voor bijvoorbeeld Uitzendinggemist (wel bij Philips, niet bij Samsung) of YouTube. Erg vaak worden ze niet op internet aangesloten, en heel luidruchtig wordt er ook geen reclame voor gemaakt.

Erg bemoedigend is die versnippering ook niet. De verschillende kampen hanteren andere standaarden, waarin websites worden omgezet in tv-formaat en ze slagen er lang niet allemaal in deals te sluiten met belangrijke aanbieders van content. Na de hardwarefabrikanten uit de computerwereld en de 'bruingoed'-leveranciers uit de audiovisuele hoek lijkt in het derde hoofdstuk van de ontwikkeling van internet-tv de grootste rol toebedeeld aan de grootmachten van die online wereld zelf.

Google

Google is al jaren aan het sleutelen aan het op Android gebaseerde Google TV. In oktober van 2010 werd het in de VS gelanceerd. De belofte: een versmelting van live met de online videoaanbod van Netflix, Amazon en de rest, het surfen naar achtergrondinformatie terwijl u kijkt en natuurlijk het delen van alles via social media. Logitech leverde er een kastje voor, Sony nam een Google-functie op in zijn tv’s en Blu-rayspelers, maar v Veel succes heeft de dienst nog niet. Dat komt voornamelijk doordat de belangrijkste televisiezenders Google TV blokkeerden omdat ze vrezen dat er te veel advertentieinkomsten zullen weglekken naar de webexploitant. Logitech piekert inmiddels niet meer over een opvolger van zijn kastje, de Revue, die inmiddels in de ramsj is gedaan.

Koreanen doen Google TV in 2012

Maar Google zef geeft nog niet op. Vorige week maakte Samsung bekend, dat het na de Google-telefoon die het in nauwe samenwerking met de zoekgigant ontwikkelde, ook met een Google televisie op de markt zal komen. Dat gebeurt begin volgend jaar, ook het moment waarop Google van zins is de Europese markt te bestormen met – een verbeterde versie van –  Google TV. Waarom de Koreanen het nog aandurven? Samsung zal zich goed herinneren hoe ook de eerste versies van Android voor smartphones rammelden en tot teleurstelling leidden. Dat is inmiddels meer dan verholpen. Ook zijn Koreaanse rivaal LG komt in januari met zijn versie van een Google TV op elektronicabeurs CES in Las Vegas. Zo pakt Google alvast de nummers één en twee van de mondiale tv-markt.
 

Lees ook:

Gerard Sanderink moet Centric 91 miljoen betalen – Nederland kan klimaatneutraal worden in 2050

Ook nieuws: agtech-startup Meridia haalt 5,2 miljoen op, ceo van Growth Tribe stopt om AI te gaan verkennen en BYD wil extra fabrieken in Europa neerpoten.

centric gerard sanderink
Foto: Centric/Google Streetview

1. Gerard Sanderink moet Centric 91 miljoen betalen

Is dat even een tegenvaller: Gerard Sanderink moet het door hemzelf opgerichte IT-bedrijf Centric 91 miljoen euro betalen. Dat bedrag stamt van een dividendconstructie met een lening van 80 miljoen, plus kosten en rente. Sanderink was ervan uitgegaan dat hij dat geld niet terug hoefde te betalen. Bovendien eiste hij juist 30 miljoen euro aan dividend op van Centric.

De Twentse zakenman moet per direct dokken, zelfs al gaat hij in hoger beroep. Of hij dat kan, is nog maar de vraag. Zelf denkt hij van niet. Hij kondigde eerder al aan in een financiële noodtoestand te komen.

2. Meridia haalt 5,2 miljoen op aan funding

Het Amsterdamse agrotech-bedrijf Meridia heeft 5,2 miljoen euro gescoord in zijn Series A-ronde. Een consortium van nieuwe investeerders, onder meer Intercontinental Exchange, Regeneration.VC, Edaphone, Cerigo en Sabi, kwam met de centen over de brug. Dat geld zal worden gebruikt om hun dataplatform Verify uit te breiden naar nieuwe grondstoffen en sectoren. Het platform is al beschikbaar in 35 landen en verifieert onder meer data in complexe toeleveringsketens voor cacao, koffie, palmolie, soja en rubber. Het doel is om transparante en inclusieve ketens tot stand te brengen.

Thomas Vaassen, ceo van Meridia, wil met dit platform ‘kleine boeren helpen om zichtbaarder te worden in wereldwijde toeleveringsketens, maar ook grotere bedrijven om sneller en met meer vertrouwen te reageren op regelgeving.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

3. Nederland kan in 2050 nog altijd klimaatneutraal worden

Nederland kan in 2050 klimaatneutraal worden, maar dan moeten er nog wel bergen werk worden verzet. Het is ook niet kiezen voor het één of het ander, alles moet uit de kast worden gehaald: zon-, wind- en kernenergie, maar ook de afvang en opslag van CO2, biobrandstoffen en hervormingen in het landbouwsysteem. Het uitstellen of op voorhand uitsluiten van opties, zelfs de controversiële, maakt dat doel echter onmogelijk. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Lees ook: Hoe de tech-industrie juist bijdraagt aan klimaatverandering

4. Ceo van Growth Tribe stopt om AI te gaan verkennen

Peter van Sabben, mede-oprichter en ceo van Growth Tribe, draagt na negen jaar de leiding van het digitale leerplatform over aan mede-oprichter, David Arnoux. ‘Geen gemakkelijke stap, maar het juiste moment’, zegt Van Sabben op Silicon Canals. Hij blijft wel actief als aandeelhouder en adviseur, maar zelf duikt hij nu liever de wereld in van het AI-gedreven leren. Wat trekt daarin zoal zijn aandacht? Permanente feedback, geautomatiseerde beoordelingen, hypergepersonaliseerde inhoud en thuisscholing met behulp van kunstmatige intelligentie. Hij plant minstens vijftig virtuele koffies om deze nieuwe deuren te openen.

Lees ook: Volgens deze hoogleraar heeft AI een hoog risico van middelmatigheid

5. Hogere importheffingen? Dan bouwt BYD extra fabrieken in Europa

De Chinese autobouwer BYD heeft al een manier gevonden om zich aan een toekomstige verhoging van importheffingen te onttrekken. Het bedrijf bouwt gewoon extra fabrieken in Europa. De nummer twee van BYD, topvrouw Stella Li, denkt aan twee of zelfs drie fabrieken, zo tekende De Tijd op.

De kans dat er meer betaald moet worden voor het importeren van Chinese elektrische wagens is wel reëel. De voorzitter van de Europese commissie, Ursula von der Leyen, heeft zich al laten ontvallen dat ‘de wereld overspoeld wordt met goedkope Chinese elektrische auto’s’. De prijzen zijn volgens haar zoveel lager, omdat de autobouwers enorme staatssubsidies krijgen. Dat wordt nu ook onderzocht.

Lees ook: Hoe deze 4 beslissingen van Elon Musk nu als een boemerang terugkeren bij Tesla

6. En dan dit: het rommelt in dating-app-land

Is het tijdperk van de dating-apps voorbij? Keren we massaal terug naar die ontmoetingen met toekomstige partners op kantoor, in de kroeg, in de sportschool of waar dan ook? Volgens het FD laten steeds meer mensen de apps voor online dating links liggen. De jongere generatie wil ‘langdurige connecties en meer face-to-face-contact’. Het aantal uren dat op dating-apps wordt doorgebracht daalt en datzelfde geldt voor de betalende abonnementen. Beleggers zijn dus niet happy. Misschien zit het verdienmodel gewoon verkeerd in elkaar?

Rondje kwartaalcijfers 📈

  • Het jaar is goed begonnen voor Adyen. Het Amsterdamse bedrijf zag het verwerkte betaalvolume in het eerste kwartaal stijgen met 46 procent vergeleken met een jaar eerder, tot 297,8 miljard euro. De omzet trok met 21 procent aan tot 438 miljoen euro. Met name in Noord-Amerika gaan de zaken goed.
  • KPN heeft het eerste kwartaal volgens de verwachtingen gepresteerd. De omzet van het telecombedrijf groeide met 3,6 procent tot 1,38 miljard euro. Onder de streep bleef wel minder over. De nettowinst daalde met 11 procent tot 175 miljoen euro.
  • Heineken verkocht de laatste drie maanden meer bier: ruim 55 hectoliter (+4,7 procent). Het gros daarvan ging naar Noord- en Zuid-Amerika. De totale omzet in het eerste kwartaal bedroeg ruim 8,1 miljard euro, een stijging van 7,2 procent.
  • Boeing heeft het eerste kwartaal met een stevig verlies afgesloten: 355 miljoen dollar. De vliegtuigbouwer heeft te kampen met uitgestelde leveringen en compensaties voor de problemen met de vliegtuigen.

Wat we ook lazen:

  • Apple vertraagt opzettelijk iPhone, claimen Nederlandse organisaties (persbericht)
  • Elf organisaties dagen de Nederlandse staat voor de rechter om PFAS-vervuiling (SchipholWatch)
  • Drie jaar cel geëist tegen oprichter cryptoplatform Binance (NU.nl)
  • Het Noorse Blomvag kijkt al uit naar de afvalschepen met CO2 uit de hele wereld (Volkskrant)
  • Amerikaanse Senaat weer stap dichter bij verbieden van TikTok (FD)
  • Tech-belofte Rodeo is failliet verklaard en oprichter Pieter Vos lijkt onvindbaar (NRC)
  • Na een reorganisatie durft betaalbedrijf Mollie weer na te denken over groei (FD)