De crisis heeft Europa in zijn greep, maar daar heeft America Móvil, dominante telecomaanbieder in Latijns-Amerika, niets mee te maken. Voor Carlos Slim geeft de crisis juist het startsignaal voor een koopjesjacht die begint met KPN.
Gisteren maakte America Móvil een bod op aandelen KPN bekend, dat zijn belang zal uitbreiden van 4,8 tot 28 procent. Eigenaar en miljardair Carlos Slim, de rijkste man ter wereld, zet in op 8 euro per aandeel, wat het bod 2,6 miljard euro waar maakt en een premie oplevert van 24 procent boven de slotkoers van maandag. Is dat dik betaald of is KPN daarmee nog steeds een koopje? Dat mogen beleggers en analisten met elkaar uitvechten. Het telecombedrijf had in elk geval een koers-winstverhouding van 7,5, wat beschamend laag is vergeleken met het Europese gemiddelde van 17.
Eurocrisis zet wereld op zijn kop
Interessanter is, dat de eurocrisis lijkt te zorgen voor de omgekeerde wereld. Latijns-Amerika was de achtertuin van met name Zuid-Europese bedrijven. Die vonden daar een ongekende hoeveelheid consumenten met een groeiende koopkracht, in een economie die gemiddeld in een fors tempo groeide, afgewisseld door periodes van diepe crises. Al met al was het gebied toch aantrekkelijk genoeg om binnen te trekken, zeker met de afnemende groei in het de verzadigde markten van het Westen. Als het gaat om de telecommarkt, dan was die het alleenrecht van het Spaanse Telefónica. Ook America Móvil vindt heeft Spaanse wortels.
Europa als logisch doel expansie
Maar juist door de bloei in Zuid-Amerika, die nu gepaard gaat met een slepende eurocrisis bij ons, zijn de bordjes verhangen. Carlos Slim heeft na een lange periode van landje-pik een concern opgebouwd dat met maar liefst 265 miljoen abonnees in heel Zuid-Amerika de dominante aanbieder is, vaak naast rivaal Telefónica. Als je je eigen markt beheerst, ligt het voor de hand dat je verdere groei buiten die thuismarkt zoekt, zoals in een grijs verleden ook KPN deed. Maar Slims logische next step is Europa.
Vandaag is KPN wereldnieuws dankzij het bod van de Mexicanen, maar Slim is al langer op koopjesjacht op ons continent. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij al gekeken naar overnames in Polen en Servië, en in voor ons betere tijden trachtte hij in Zuid-Europa via overnames Telefónica op eigen territorium te lijf te gaan, zonder resultaat overigens. KPN betekent in elk geval de eerste majeure deal van America Móvil buiten het eigen continent. Het zal ongetwijfeld niet de laatste zijn.
Opkomende markten slaan toe
Europa geldt als jachtterrein voor koopjesjagers in de telecom. Vorige week nog sloeg een andere partij uit een van de 'opkomende markten' toe: Hutchison Whampoa uit Hongkong deed een bod op de Ierse Eircom Group. Het conglomeraat van Li Ka-Shing is overigens wel al kind aan huis in Europa sinds de opkomst van de mobiele telefonie. Maar het is veelzeggend dat ook de Chinezen nu de tijd rijp achten voor overnames.
KPN als geldmachientje
Wat Slim met KPN aan zou moeten? Het belang van 28 procent geeft hem formeel nog geen zeggenschap, al zou hij wel kunnen roepen om een commissarispost. De afgelopen jaren heeft KPN zich meer en meer teruggetrokken en is het een lokale speler, die zowel op de vaste lijnen als het mobiele netwerk steeds meer moeite heeft omzet en verdiensten overeind te houden. De enige link met Spanje, afgezien van de historische pogingen om met Telefónica tot zaken te komen, loopt via budgetdochter Simyo, die op het schiereiland als vrituele netwerkaanbieder opereert.
Maar ook als Slim KPN niet gebruikt als eerste stap op weg naar het rijgen van Europese kralen, kan het op zichzelf prima als geldmachientje dienst doen, met een dividendrendement van nog steeds ruim elf procent bij de prijs waarvoor Slim instapt. Laat KPN maar saneren en stagneren, zolang het nog goed is voor zijn dividend, kunnen de Mexicanen nog altijd even wachten op de volgende strategische stap.