Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kostuumkoning Piet Zoomers

Met zijn textielimperium groeide hij tegen de recessie in. Terwijl de concurrentie sukkelde, opende de kostuumkoning het ene na het andere filiaal. De hoofdvestiging te Wilp bouwde hij uit tot een waar modepaleis. En dat werd hem bijna fataal.

Sydney, 21 september 2000. Opgewonden meldt Hans Blankert zich die broeierige donderdagochtend bij Piet Zoomers. De voorzitter van NOC*NSF heeft een mooi verhaal voor de leverancier van de outfit van de Nederlandse Olympische sporters en NOC-delegatie. “Onze blazers zijn zéér gewild, Piet! Ik ben al een paar Australiërs tegengekomen die mijn jasje wilden kopen. Ik ben nog niet op een bod ingegaan, want ik wilde eerst weten of jij nog reserveblazers bij je hebt. Want als iemand me 500 dollar biedt is hij verkocht hoor.”
Modekoning Zoomers hoort het verhaal glunderend aan. Juist op die blazers is de man uit Wilp erg trots. Het NOC*NSF opteerde aanvankelijk voor grijs. Dat vond hij bijna beledigend. “We gaan onze atleten toch niet als een stel grijze muizen aan de wereld presenteren,” monkelde hij. “Dan hadden jullie net zo goed een van mijn concurrenten kunnen inhuren.”

Wilp, medio oktober. De doorgaans zo gemoedelijke Piet Zoomers (60) voelt zich écht beledigd. “Ze proberen mijn zaak kapot te maken,” briest hij tegen een verslaggeefster van De Telegraaf. “Die geruchten dat mijn zaak met de ondergang bedreigd zou worden, zijn allemaal op onzin gebaseerd.” Vooral door de publicatie in het Deventer Dagblad voelt hij zich zéér gegriefd. “Piet Zoomers zwaar in de problemen,” kopte deze courant opgewonden. Een schril contrast met alle publicaties waarin zijn in december 2000 geopende eerste modemall te Wilp de hemel in werd geprezen. “Hoogtepunt in de historie van Piet Zoomers is ongetwijfeld de opening van de allereerste modemall in Nederland. Het is de kroon op het werk van de man die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het modevak en onder andere bekend staat als businessleverancier van Nederland,” meldt hij ook zelf op zijn eigen homepage. Een beetje ijdel is Piet Zoomers wel. Wellicht het gevolg van de véle tegenslagen waarmee hij ooit van start ging.

Op zijn 26e is hij al hoofd inkoop van een textielconcern in het oosten des lands. Daarmee compenseert hij zijn eerste tegenslag. “Ik was al kaal, daardoor oogde ik ouder.” Vijf jaar later gaat die zaak failliet en neemt Zoomers een kloek besluit. “Ik wil nooit meer voor een baas werken. Ik begin wel een inkoophandeltje of een bar.” Het wordt een inkoophandeltje. De jonge entrepreneur beschikt over een startkapitaal van zeshonderd gulden plus een oude Fiat 600. Hij koopt zeshonderd T-shirts in. De verkoop daarvan verviervoudigt het statkapitaal. Met die 2400 gulden schaft hij een partij pantalons aan en rijdt met zijn Fiatje stad en land af.

Op een dag informeert een buurjongen of hij wellicht een pantalon kan kopen. Piet peinst er niet over. Zaken en privé-leven moet je gescheiden houden. Zijn echtgenote denkt daar anders over. Een paar dagen later verneemt Piet dat ze thuis vijftien pantalons heeft verkocht. Zelf verkocht hij die dag niets. Vanaf dat moment wordt de oude boerderij te Wilp het zenuwcentrum van een snel expanderend textielimperium. De Zoomertjes nemen hun intrek in een caravan. De eerste verbouwing van de oude boerderij kan beginnen. Die verbouwingen zullen bijna dertig jaar doorgaan. Helaas valt de allerlaatste verbouwing, resulterend in de alom bejubelde modemall, zes miljoen duurder uit dan begroot. Reden voor Piet Zoomers om eens kritisch naar sponsor- en arbeidscontracten te kijken.

Sportsponsoring
“We kregen ineens meldingen van verontruste werknemers uit verschillende vestingen. Er zou zwaar in de arbeidscontracten worden gesneden. Die geluiden van personeel en ook in het Deventer Dagblad, deden ons beseffen dat het goed mis was,” meldt FNV-bestuurder Manuel Plagge.
Bij de door Zoomers gesponsorde sportclubs is het wat moeilijker dergelijke ferme statements te vergaren. Piet Zoomers is, c.q. was, onder andere sponsor van Go Ahead Eagles, ADO, en de KNVB. Daarnaast is hij bovenal sponsor van de succesvolle volleybalclub Piet Zoomers Dynamo Apeldoorn. Bij deze club valt off the record wél commentaar te krijgen. “Piet,” zo luidt dit, “zal ons nooit laten vallen. Kijk maar eens op internet. De zoekmachines daarop geven na het intypen van de naam Piet Zoomers paginalange resultaten. Minstens tachtig procent daarvan gaat over onze volleybalclub.”

De zoekrobots associëren de voetbalclubs ADO en Go Ahead Eagles níét met Piet Zoomers. De sponsoring zal dan ook worden stopgezet. En terecht. Wat moet je met een club als Go Ahead Eagles? Hoewel Piet Zoomers zijn naamsbekendheid vooral aan sportsponsoring te danken heeft, is hij allerminst een type om iedere zondag naar de skybox te snellen. Niet dat hij niet van sport houdt. Voor zijn hartoperatie, begin dit jaar, liep hij zelfs nog marathons. En hij is, hartoperatie of niet, van plan die gewoonte weer op te pakken. Hij mikt nu op halve marathons. Die van Berlijn bijvoorbeeld.

Piet Zoomers is nogal down to earth. Hij houdt niet van bobo's. Hij houdt wél van een glaasje. Ogenschijnlijk gaat dat goed samen. Bobo's en een glaasje. Maar dat blijkt in de praktijk toch niet het geval. “Ik ben nu 56, die gedachte is soms knap deprimerend. Soms heeft die leeftijd consequenties. Bij sportsponsoring bijvoorbeeld,” vertrouwde hij MT vier jaar geleden toe. “Ik ben geen hobbysponsor, dat is levensgevaarlijk. Ik sponsor gewoon vanwege de naamsbekendheid. Maar ja, het zou voor de business-to-business communicatie natuurlijk wel handig zijn als ik bijvoorbeeld bij Feyenoord (daar was hij toen sponsor van -FK) wat vaker m'n neus zou laten zien. Maar dan neem ik me dat voor, kom zaterdagavond afgemat thuis, ben de volgende ochtend nog wat duf en denk: laat ik dat maar niet doen, anders zit ik maandagochtend te knikkebollen.”

Ondanks die hartoperatie drinkt hij nog steeds. “Of het moeilijk was om de alcohol te laten staan in de periode dat ik trainde voor de marathon? Welnee. Dat hoefde helemaal niet. Er zitten fantastisch veel koolhydraten in wijn en bier,” vertrouwde hij onlangs Fem/de Week toe. “Je bedoelt te vragen: zuip je veel? Ja, als het ergens gezellig is, drink ik stevig door.” Een gezellige Bourgondiër dus, onze Piet. Ook bij FNV-Bondgenoten is men daar sinds woensdag 17 oktober van overtuigd. Piet Zoomers was die dag weliswaar zelf niet bij de besprekingen aanwezig. De FNV-delegatie sprak met directeur R. van Roon en hoofd pz B. van Raam. “En die hebben ons ervan kunnen overtuigen dat de werkgelegenheid gegarandeerd is. We gaan voortaan ook periodiek rond de tafel zitten, er wordt gewerkt aan het opzetten van een OR en het bedrijfsresultaat zal volgend jaar zelfs hoger zijn dan de huidige 75 miljoen,” jubelt FNV-bestuurder Manuel Plagge. Zouden die twee, Zoomers en de FNV- bestuurder, na afloop van dat overleg misschien toch stiekem gezellig samen een pilsje hebben gepakt?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Piet Zoomers

Burgerlijke staat gehuwd
Woont Wilp
Markant heeft een hekel aan stropdassen
Hobby's sport en drank

Curriculum
1941 geboren te Overijssel
1968 bedrijfsleider textielfirma
1973 start als ondernemer
1997 uitbreiding vestigingen in het Oosten des lands

2000 laatste verbouwing aan de voormalige boerderij