Je krijgt een compleet ander businessmodel als je beseft dat de markt niet groeit, zegt Sligro-topman Koen Slippens.
Op de gevel van de Sligro Food Group hing dit jaar lange tijd een spandoek: 'Het is geen crisis. Dit is de nieuwe realiteit'. Topman Koen Slippens, kleinzoon van oprichter Abel Slippens, zegt in het jaarverslag van 2012 ook 'te zijn opgehouden met het praten over de crisis'. Het woord crisis zou immers kunnen duiden op een tijdelijke situatie, iets dat overgaat, zegt Slippens. 'Terwijl het er toch echt naar uitziet dat er sprake is van een nieuwe werkelijkheid, met een nieuw economisch klimaat.'
Geen kaasschaaf
Zodra je die slag in je denken maakt, ziet de wereld er ineens een stuk beter uit, zegt Slippens. 'Omdat dan het referentiekader is veranderd. Dan richt je je vanzelf meer op langetermijnmaatregelen, in plaats van alleen de kaasschaaf te hanteren. Dan valt er ook niet veel meer te klagen, want dat doe je op basis van referenties uit het verleden, terwijl we er helemaal niet zo slecht voorstaan. We wachten met smart op de tijd dat deze zienswijze breder gedragen wordt. Daardoor kan het positief denken terugkeren, want dat is niet automatisch verbonden met een overvolle portemonnee.'
Niet stilzitten
Veel mensen vluchten in de crisis, aldus de 46-jarige Sligro-ceo. 'Ze zeggen wel eens: je moet stilzitten als je geschoren wordt. Maar ik geloof daar niet in. Als je denkt: als we stilzitten, waait de crisis wel over, dan gebeurt er niets. De tijden van weleer komen echt niet terug. Dat klinkt misschien dramatisch, maar zo is het niet bedoeld. Ik hou niet van doemdenken, maar wil juist daadkracht: we moeten veel harder erop om resultaten te bereiken.'
Vlammend betoog
Slippens vertelt dat hij het jaar begon met 'een vlammend betoog' voor de 'top-800' van zijn bedrijf, op de avond voordat de jaarcijfers bekend werden gemaakt. Strekking ervan: het is tijd om in actie te komen, er is innovatie nodig, en er is behoefte aan een duidelijke visie. 'Als je wilt dat de knop omgaat, zul je ook moeten zeggen waar je naartoe wil.' Dat alles leidt er onder meer toe dat dit jaar flink gesleuteld is aan onze formules, zegt Slippens. En in 2014 zullen we dat allemaal gaan merken. 'Op 10 maart openen we in Maastricht een nieuwe Sligro van 15.000 vierkante meter, met heel veel klantbeleving, en heel veel nieuwigheden.'
Technologie omarmen
De nieuwe realiteit betekent volgens Slippens ook: het omarmen van technologie. 'Dat gaat ver, van p&o, tot onze supply chain, tot onze backoffice. Overal willen we de digitale mogelijkheden zoveel mogelijk benutten. Dat zijn investeringen die je volgens mij altijd terugverdient. Je kunt het bijvoorbeeld ook zien bij Superdirect.com, waar wij minderheidsaandeelhouder in zijn. Daar wordt nu gewerkt aan afhaalpunten voor online bestelde boodschappen, onder het mom van: "Wij bezorgen geen boodschappen, wij bezorgen tijd". Ook dat is voor mij nieuw denken: de kansen aangrijpen die de nieuwe economie biedt.'
Niet op je handen zitten
Hij wil maar zeggen: in de markt zit misschien geen groei, maar dat wil niet zeggen dat je op je handen moet gaan zitten. 'Ik merk dat je in je hele bedrijf het denken verandert zodra je dat beseft. We gaan strategischer denken. We waren bijvoorbeeld altijd goed in het denken in grote volumes. Dat zijn we nog. Maar de vraag verandert wel. Nu gaat het bijvoorbeeld niet alleen meer om: waar kopen we het goedkoopst brood in? Maar het gaat nu ook om: kopen we eigenlijk wel brood in? Of is het verstandiger meel en graan in te kopen en zelf een partner te zoeken voor het bakken?'
Zonder de crisis
Zouden al die veranderingen dan zonder de crisis niet tot stand gekomen zijn? Slippens twijfelt even. 'Ik denk altijd aan veranderingen. Maar bij ons heeft de crisis – en met name het besef dat die niet meer weggaat – wel het besef doen toenemen: jongens, accepteer nou dat je businessmodel verandert. Ik zal niet zeggen dat de crisis een zegen is, zeker niet. Maar het is wel zo dat de crisis helpt om noodzakelijke veranderingen door te voeren. Om nog scherper aan de wind te zeilen, nog beter te beseffen wat je doet en waarvoor je het doet.'
Hoor en zie Koen Slippens vertellen over de Nieuwe Realiteit:
Dit is de vijfde aflevering in een serie over De Nieuwe Realiteit, een thema dat ook in de huidige printeditie van Management Team centraal staat. Op de hoogte blijven? Neem een abonnement.
Eerder in deze serie?
-
Jacqueline Zuidweg: 'Nederland is lui geworden'
- Daan Roosegaarde: 'Crisis doet beroep op creativiteit'
- Jaap Boonstra: 'Leiderschap is meervoud geworden'
-
Govert Derix: 'Het oude denken kraakt in zijn voegen'