Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klaar voor morgen – Open source businessplan

Strategische beleidsplannen worden doorgaans als kroonjuwelen bewaakt. Niet bij festivalorganisator ZXZW in Tilburg. Die gooit via een openbare website de totale organisatiehuishouding op straat. ‘Ik geloof niet in advertenties, wel in betrokkenheid van je doelgroep.'

ZXZW houdt iedere nazomer een breed opgezet cultureel festival in Tilburg, met tal van uiteenlopende optredens. De kwaliteit van zo'n stadsfeest lijkt primair afhankelijk van de artistieke prestaties, maar toch gaat er achter die happening een wereld schuil waar zeven fte's elke werkdag druk mee zijn. Zo kent het creëren van een draagvlak onder 50 financiers en bij 25 verschillende locaties tal van haken en ogen. "Mensen vragen wel eens: ‘ben je daar nu een heel jaar mee bezig?' Maar het is vooral de schaalgrootte die de organisatie complex maakt,' zegt Joost Heijthuijsen, één van de drie ZXZW-directeuren.

Kwaliteit kent dus een breder perspectief dan alleen een geslaagd optreden. En dat bracht Heijthuijsen cs ertoe om hun hele hebben en houden openbaar te maken. Het businessplan, het marketingplan, de ondernemingsdoelstellingen, de interne organisatie, subsidieaanvragen, jaarverslagen – alles staat op de openbare website. Binnenkort volgt zelfs de salariëring van ieder personeelslid, inclusief management. "We leven in een periode met zowel een turbulente technologische als maatschappelijke ontwikkeling. Mensen staan via online communities constant met elkaar in contact. Bovendien is men via nieuwe webtechnologieën voortdurend elkaars mening aan het slijpen. De periode waarin een zender roept hoe een afnemer moet gaan reageren, ligt nu echt definitief achter ons. Als een fabrikant roept dat zijn merk zo goed is, dan wordt in online communities wel uitgevochten of hij de waarheid spreekt," stelt Heijthuijsen.

Betrokkenheid

Het ‘Social Festival Model' noemt de organisatie het zelf. Iedereen die zich met het festival verbonden voelt, mag meepraten over de processen bij de organisatie. En dat model bevalt de festivaldirecteur veel beter dan het rondtoeteren hoe goed het stadsfeest is. "Ik geloof niet in advertenties, maar ik geloof des te sterker in oprechte betrokkenheid van belangstellenden. Juist dan ontstaat er een breed draagvlak waarin iedereen zich kan vinden."

Iedereen die zich geroepen voelt om een bijdrage te leveren, is daartoe van harte uitgenodigd. Laatst kwam er nog een mooie reactie op het openbaar gemaakte businessplan van ZXZW. De betrokkene liet weten het maken van een businessplan een waste of time te vinden. "Ja, daar konden wij wel wat mee. Op verzoek van de gemeente Tilburg waren we in eerste instantie braaf bezig het businessplan te formuleren. Maar deze bijdrage heeft daar toch een nieuw licht op geworpen", zegt Heijthuijsen, die de reactie heeft doorgespeeld naar de gemeente en nu in afwachting is van een antwoord.

Niettemin, je kunt ook zeggen: het is linke soep. ZXZW heeft kennis en ervaring in huis om een kwalitatief hoogstaand festival op poten te zetten. In dit nieuwe model bestaat er ook een risico dat één of andere nitwit zich tegen de programmering aan bemoeit. "Die reactie wordt ingegeven vanuit angst. Je moet niet bang zijn. Door inspraak van de betrokkenen wordt het festival alleen maar sterker. Ik heb tot nu toe geen enkele afbrekende reactie gezien. Er waren uitsluitend zinvolle bijdragen."

Heijthuijsen maakt daarbij een bruggetje naar de online encyclopedie Wikipedia. De oprichter was bij de start van deze informatiebank evenmin bang dat er onzin op de site zou komen te staan. Mensen die de informatie probeerden te manipuleren, zijn immers allemaal door anderen gecorrigeerd. Als dat aan de orde komt, gebeurt dat ook op de openbare site van ZXZW, gelooft Heijthuijsen.

Meerwaarde

De organisatie maakt bij deze nieuwe businessbenadering gebruik van Wetpaint, een site om een eigen online community op te bouwen. Iedereen kan op de site een eigen profiel aanmaken, alle plannen van de organisatie inzien en op eenvoudige manier toevoegingen maken. Een profiel is niet per se noodzakelijk. Het is ook mogelijk om anoniem gebruik te maken van de site. "Eigenlijk al direct na de start ontdekten we de belangrijke meerwaarde van deze benadering. Een collega van mij is zich aan het verdiepen in niet-Westerse dance, een muziekstroming met een nog laag profiel. Door actief te participeren in weblogs over dit fenomeen, door de discussie over deze muziekstroming openbaar te maken, laten we zien dat we deze ontwikkeling serieus nemen. En vanuit dat perspectief heb je eerder toegang tot artiesten in dit genre en zijn we dus ook in staat om die artiesten te boeken."

Mooi verhaal, heldere aanpak. Maar laatste vraag: wat moet een ijzerwarenfabrikant hiermee? "Hij kan in een advertentie roepen: mijn staal is beter dan dat van andere aanbieders. Maar hij kan ook via een open source-structuur klanten laten meepraten over noviteiten. Hij kan klanten laten reageren op nieuwe ontwikkelingen, waarmee hij dus een veel breder draagvlak creëert bij zijn doelgroep."

Verdienmodel 2.0

– De festivalorganisator van een jaarlijkse manifestatie in Tilburg heeft via een website het totale businessplan openbaar gemaakt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Iedereen mag meediscussiëren, waardoor de kwaliteit van het jaarlijkse stadsfeest nog beter moet worden.