Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kjell Nordström over de Funky-factor: “Philips heeft het, Unilever niet”

‘Funky business’ is het devies van managementgoeroe Kjell A. Nordström. “Het betekent dat je op verschillende manieren een commercieel succesvol doel kunt bereiken. Noem het flexibiliteit.” Hij legt uit wat het is dat Philips heeft, waar Heineken aan moet werken en dat Unilever hàd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Funky business’ is een observatie”, aldus Nordström. “Nokia is een goed voorbeeld. Ze verkochten eerst rubberen laarzen. Toen de oude directeur zich door het hoofd schoot, moest een dertigjarige werknemer plotseling het roer overnemen. Hij ging in de mobiele telefoons. Hij draaide het bedrijf om en om, kneedde, paste aan, ging mee met de denkwereld van de klant. Nokia heeft nog steeds veertig procent van het marktaandeel van mobiele telefoons. Je kunt je dus afvragen of vooral jongere managers in staat zijn om zo funky bedrijf te voeren. Want een zestigjarige Nederlandse manager die mobiele telefoons voor jonge Japanse vrouwen moet gaan maken, dat werkt niet. Het jammere is dat managers vaak ouder zijn.”

Om ons een goed beeld te geven van hoe Nederlandse bedrijven scoren op de Funk-schaal, stipt Nordström er vier aan. “Philips funkt zichzelf op. De producten worden hipper. Ze gaan goed vooruit.” Shell opereert in een lastige branche om funky in te zijn. “Maar ze proberen het wel. Met andere vormen van energie, die ze goed presenteren.” Over Unilever is Nordström stellig: “Die waren vroeger misschien funky, maar nu niet meer. Misschien komt dat door de Nederlands-Britse constructie. Beide partijen moeten water bij de wijn doen, en daar wordt een bedrijf niet funky van. Twee kapiteins op een schip, daar geloof ik niet in. Heineken moet er hard aan werken, meent de Zweed. “Er is een meedogenloze concurrentie op het gebied van bier. Ze zijn wel begonnen met marktverbreding. Maar zelfs coca-cola heeft het op dit moment moeilijk. Dat zegt genoeg.”

Heineken funken?
Hoe Nordström bijvoorbeeld Heineken funkier zou maken? “Dat zou ik op twee manieren kunnen doen. Óf je zegt: Heineken is bier, dus daar focussen we ons volledig op, óf je zegt, we zijn geen bierfabrikant, maar een fabrikant van dranken. Met het hele scala aan frisdrank en andere dranken erbij.” Bottomline: innoveren, focussen en durf eventueel te kiezen voor less is more.

* Tot zover het eerste deel van het interview met Kjell Nordström. Volgende week vrijdag Nordströms visie op de managementstijl in Nederland.