Terwijl tanken aan de pomp peperduur is geworden, opende Better Place op Schiphol deze maand zijn eerste Nederlandse accuwisselstation voor elektrische auto’s. De toekomst? ‘Er zal niet één winnaar zijn.’
Tien elektrische taxi’s van TCA, Connexxion en Bios hebben de primeur: zij kunnen bij een wisselstation op Schiphol binnenrijden, waar ze via een robotarm een nieuwe accu krijgen. Binnen enkele minuten kunnen ze weer de weg op. “Ja, het ziet er cool uit, hè”, zegt Shai Agassi, oprichter en ceo van Better Place en in 2009 nog door TIME uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke personen op aarde, terwijl hij wijst naar het station dat zijn bedrijf begin september opende.
Agassi kreeg in 2005 het idee om accu’s te wisselen en – misschien nog wel belangrijker – de accu’s niet te verkopen, maar te verhuren. Autorijders betalen zo per elektrische kilometer.
Investeerders als GE, Morgan Stanley en de HSBC Group pompten al zo’n 750 miljoen dollar in het bedrijf. Maar de weg naar realisatie is lang. Eén station kost 1,5 miljoen euro en is in 18 maanden klaar van idee tot opening. En voor een dekkend netwerk in Nederland zijn zo’n 40 stations nodig, heeft Agassi becijferd. Tel uit je investering.
Daar komt de auto-industie nog eens bij. Die moeten de verwisselbare accu’s gaan inbouwen. Renault is tot nu toe de enige fabrikant die daartoe een samenwerking tekende: de taxi’op Schiphol zijn allemaal van het model Fluence ZE.
De rem erop
Toch blijft Agassi optimistisch. “In Israel hebben we al bewust de rem erop gezet. Ons systeem is nieuw, elke maand ontdekken we weer nieuwe dingen. We hebben al duizend auto’s verkocht aan honderd klanten, maar die zijn nog niet afgeleverd. Als ik er honderd verkoop aan IBM, maar de eerste blijkt een probleem te hebben, ben ik een klant kwijt.”
Volgens Agassi is er nog een lange weg te gaan voor de investeerders wat terugzien van hun geld. “We maken omzet, maar nog lang geen winst. We hebben een netwerk in Israel en Denemarken dat ontworpen is voor 100.000 auto’s, maar er rijden nog maar een paar honderd voertuigen rond.”
Bang voor concurrentie van bijvoorbeeld snelladers is Agassi niet. “We hebben helemaal geen concurrentie. Wij verkopen kilometers, geen auto’s of elektriciteit. Onze gemiddelde klant in Israel rijdt 25.000 kilometer per jaar. Doe je dat in Nederland, dan is snelladen geen optie. Niemand wil 30 minuten naast de snelweg wachten tot de auto weer klaar is.” Wel beseft Agassi dat niet elke auto straks een verwisselbare accu zal hebben. “Er zal niet één winnaar zijn op de markt voor elektrische auto’s. De komende 10 jaar zul je verschillende technologiebedrijven met elkaar zien strijden om ruimte in deze markt. Zoiets gebeurt niet in één nacht.”
Lees het hele interview met Shai Agassi, op mt.nl/betterplace
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?