Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kerstinkopen gaan mobiel

De maandag na Thanksgiving wordt een interessante testcase voor online winkeliers die ook via mobiele sites verkopen. IBM verwacht op 'Cyber Monday' een stormloop van shoppers die hun kerstinkopen via de smartphone willen doen.

 

Alle retailers, analisten en economen kijken al met spanning uit naar Thanksgiving. En dan vooral naar de week die volgt op 24 november, want dat is in de VS traditioneel de start van de kerstinkopen waarop zoveel aanbieders, winkeliers en uiteindelijk de hele economie drijft in het laatste kwartaal.

Cyber Monday

Op Black Friday wordt het dringen voor de kassa in de echte winkels, maar de online wereld heeft de maandag na Thanksgiving uitgeroepen tot Cyber Monday: dan kruipen de shoppers achter de computer (van de baas!) om hun bestellingen te plaatsen. IBM heeft nieuws: terwijl de online kerstinkopen naar verwachting weer flink zullen stijgen, verschuift een deel naar het mobiele internet. IBM analyseerde de gegevens van de 500 grootste Amerikaanse retailers en stelde vast, dat mobiele aankopen vooral rond het holiday season een piek vertonen. Het verkeer vanaf smartphones, iPads en andere mobiele apparaten zal toenemen met rond de 15 procent tot ruim boven de 10 procent van het totale bezoek aan de online winkels.

Lessen voor Nederland

Nu ligt de VS als regel een tot anderhalf jaar voor op Europa met online ontwikkelingen. Slimme retailers houden hier dus goed in de gaten wat er aan de overkant van de grote plas gebeurt, en zorgen dat ze hun apps en sites klaar hebben zodra Sinterklaarsseizoen 2012 van start gaat. Hier daarom nog wat interessante bevindingen uit het IBM-rapport:

  • De conversie (bezoeken die uitmonden in een transactie) vanuit de iPad ligt op 6,8 procent, vergeleken met 3,6 procent voor het mobiele verkeer als geheel. 
  • Dit jaar zal het evrkeer vanuit Android-apparaten die van iPhones voor het eerst benaderen: in oktober kwam 4 procent vanaf iPhones en 3,5 procent vanaf Androids.
  • In oktober bezocht al 10,7 procent van de bezoekers de retailsites vanaf een mobiel apparaat. In dezelfde maand van 2010 was dat nog maar 4,2 procent.
  • Rechtstreekse Social Commerce neemt nog geen vlucht, maar werkt wel goed: Facebook leverde in oktober 77 procent van dergelijk verkeer af bij e-commerce sites en 9,2 procent van de social shoppers kocht iets. Dat is een hoge conversie, bijna het dubbele van de 5,5 procent van mobiel shopping algemeen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.