Sinds de start van 2008 is Kees Froeling (38) commercieel manager bij Human Capital Group, onderdeel van Conclusion, een cluster bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Als MT.nl hem belt zit hij nog in de auto voor kantoor. "De eerste dagen is het altijd even zoeken op de parkeerplaats."
U bent na 15 jaar weg bij KPN. Wennen?
"Na het uiteindelijke besluit om weg te gaan niet. Het aandachtsgebied is niet drastisch veranderd."
Waarom dan de overstap?
"Ik wilde meer snelheid op het gebied van e-HRM-innovatie. KPN was daar nog niet aan toe."
e-HRM?
"Dat is de set aan elektronische toepassingen om het werk in het HR-veld te vereenvoudigen: mijn primaire aandachtsgebied."
Hoe heeft u de baan gekregen?
"Ik heb binnen mijn netwerk laten vallen dat ik op zoek was naar iets nieuws. Dat heeft tot veel gesprekken geleid. Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel, met maar één stuiver te besteden: ik moest één keuze maken. Lastig, maar ook een mogelijkheid om te bepalen wat je echt leuk vindt."
Waarom heeft u de stuiver gebruikt voor Conclusion?
"Het is een ondernemende organisatie, die vrij breed georiënteerd is en daarnaast is het ook een platte organisatie. Dat betekent dat ik veel ruimte krijg voor mijn eigen ideeën."
Hoe was uw eerste dag?
"Ik viel met mijn neus in de boter, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. Leuk, kon ik direct met veel mensen contact leggen."
Netwerken dus. Bent u goed in, aan uw 500+ contacten op LinkedIn te zien.
"Zo kan kennis gecombineerd worden. De slogan van Conclusion is ´De kracht van het samenwerken´. Daar geloof ik in."
Wat moet u de komende tijd gaan bereiken?
"Er zijn geen vaste afspraken gemaakt, ik heb een vrije rol waar ik grotendeels zelf invulling aan mag geven. Als ik het gevoel heb dat een project goede business oplevert voor de organisatie, dan voer ik het uit. De organisatie richt zich onder andere op strategisch recruitment en eHRM, daar komt mijn kennis goed van pas."
Communicatie van de nieuwe generaties is één van uw specialisaties. Leert u daarover van uw kinderen?
"De oudste is zes, dus dat begint nu pas te komen. Ik praat vooral veel met mensen, bekijk onderzoeken en lees artikelen. Gecombineerd met een dosis gezond verstand leidt dat tot een goede lijn."
Wat gaat u missen van de jaren bij KPN?
"De periode tot 2007, toen ik actief was op het gebied van new business development. Ik deed sessies met grote klanten over hun grote dromen in de breedte. In mijn huidige rol schakel ik daarin een tandje terug. Mijn sterke overtuiging is echter dat de klant altijd een belangrijke rol moet spelen."
Heeft u die overtuiging overgehouden aan uw tijd op de Hotelschool?
"Daar leer je dienstverlenend ingesteld te zijn. De minderheid komt uiteindelijk in het horecavak terecht, ik kom studiegenoten tegen bij Conclusion en KPN. Het hele horecavak sprak me aan, ik vind het leuk om het mensen naar hun zin te maken. Het dienstverlenende aspect is er moeilijk bij me uit te krijgen en dat is maar goed ook."