Joop van den Ende deelt in september voor het eerst de Loey uit, een prijs voor de beste internet-ondernemer van het jaar. De wedstrijd staat open voor entrepreneurs die minimaal 5 jaar bezig zijn en 2,5 miljoen omzetten.
Hoe meer awards voor snelle techbedrijven, hoe beter. Tot 15 juli kunnen online ondernemers zich nog inschrijven om op 1 september kans te maken op een Loey (Leading Online Entrepreneur of the Year), een handdruk van juryvoorzitter Joop van den Ende en een klokje. Het initiatief komt van Hubert Deitmers, die samen met Joop de venture capitalfirma Van den Ende & Deitmers drijft. Samen met Heleen van Oord van collega Peak Capital en Fast50-veteraan Gert-Jan Munneke van Traffic4u en Online Tuesday willen ze online ondernemers een hart onder de riem steken.
Jury
De line-up van de jury is prima voor elkaar, met naast Van den Ende demissionair minister van Financiën Jan Kees de Jager, wiens internetbureau ISM ooit de winnaar was van de Fast50, uitgever Annemarie van Gaal, internetondernemer Bernhard van Oranje en Bol.com-directeur Daniël Ropers. Zij delen overigens ook een aanmoedigingsprijs uit aan starters, met een omzet van minimaal 50.000 euro.
Kanshebbers
De jury buigt zich over een shortlist van vijf kanjers. Tegen Emerce filosofeert Hubert Deitmers op camera over de staat van de snelle groeiers in Nederland en de kanshebbers, althans de partijen die hij graag op zijn shortlist zou zien: Layar, kleertjes.com en bookings.com. Toegegeven, dat zijn inmiddels the usual suspects, maar successen zijn er nou eenmaal om te vieren en anderen te inspireren. Kom maar op met die Oyster en dat beeldje, pardon: gecrowdsourced gedesignde award.