Dief van je eigen portemonnee
Is zegeltjes plakken en spaarpunten sparen niet een typisch Nederlands fenomeen? Deze vraag wordt mij vaak gesteld door Nederlanders, sinds ik in de UK commercieel verantwoordelijk ben voor Nectar, het grootste loyalty programma van het land.
Het antwoord is ‘nee’, want meer dan 40 procent van alle Britten spaart actief mee in Nectar. Wel verschillend is de houding ten aanzien van het inwisselen van punten. Nederlanders houden van het oppotten van zegels en punten, keukenlades vol. Jaren geleden heb ik zelfs eens een spaarder tijdens een marktonderzoek horen zeggen dat ze naar de Efteling was geweest maar daar geen Air Miles voor had ingewisseld. Dat vond ze zonde van de Air Miles. Daar denkt men hier anders over. Vrijwel alle gespaarde punten worden ook snel weer ingewisseld.
Genivelleerd
De Britten zijn überhaupt niet zo’n spaarzaam volk. Er wordt op grote schaal geleend, en vaak op de duurste manier, namelijk via een creditcard. De consumptieve schuld van een gemiddeld Brits huishouden is bijna vier keer zo hoog als die van een Nederlands huishouden. Misschien komt dat wel doordat de maatschappij minder genivelleerd is dan in Nederland en velen, die (nog) niet genoeg geld hebben, zich een dure levensstijl aanmeten met geleend geld. Dit groeiende krediet heeft de afgelopen jaren de economie goed gestimuleerd maar het is de vraag hoe lang dat vol te houden is.
Extremen
Vergeleken met Nederland, waar ‘gemiddeld’ meestal goed genoeg is, is Engeland meer een land van extremen. Daar ook hele leuke kanten aan. Er wordt vaak meer werk gemaakt van dingen, gewoon om ze mooi te maken. Niet functioneel, maar mooi. Tuinieren is een nationale hobby, vaak met prachtige resultaten en het komt niet snel vaak voor dat gasten bij een dineetje binnenkomen in fleece en zeiljack.
Dief van je portemonnee
Wat moeten die succesvolle, goed geklede Britten met mooie tuinen dan eigenlijk met een klantenkaart? Gelukkig blijkt in de praktijk, zowel in Nederland als in Engeland, dat weinig mensen te chic zijn voor een klantenkaart. Alleen heb ik nog geen goede Engelse vertaling gevonden voor het prachtige “je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet meedoet”.
Director of Client Development
Over Jan Pieter Lips
Lips (1970) leidt een team van ruim 30 voornamelijk Engelsen die verantwoordelijk zijn voor business development en het onderhouden van de relaties met de deelnemende bedrijven aan het Nectar loyalty programma. Hij heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de UvA en NIMA-C voltooid. Hij woont al weer meer dan 4 jaar met vrouw Christine en drie kinderen in Londen. Zijn motto voor deze column is: je leert Nederland pas echt kennen als je er een tijdje niet woont.