Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is marketing wetenschap of komt er ook gevoel bij kijken?

Zo lang als de mensheid handel drijft wordt er al aan marketing gedaan. Het lijkt me echter niet dat er in de verre oudheid reeds uitgebreid systematisch onderzoek gedaan werd naar wat de prijs van een product moest zijn en waar en hoe dit dan aan de man gebracht moest worden. Pure wetenschap kan het dus niet zijn. Sterker nog, het ligt meer voor de hand dat marketing ooit puur op gevoel begonnen is.

In ons team proberen we juist de wetenschappelijke kant van het marketen een beetje te ontwijken. Aan de ene kant omdat we geen tijd en geld hebben om uitgebreid marktonderzoek te doen, maar belangrijker nog omdat we er niet in geloven dat je op die manier echte doorbraken kunt realiseren. We vertrouwen liever op ons eigen 'marktgevoel', dat we ontwikkelen door continu met onze poten midden op de markt te staan en op te snuiven waar mensen 'gevoelig' voor zijn. En dan is het daarna een kwestie van creativiteit en grote precisie om op die behoefte aan te sluiten.
 
Spel
Graaf ik daarmee het graf voor alle wetenschappelijk onderlegde marketeers. Welnee, ik heb er zelf ook ooit aan meegedaan. Bij een elektronicagigant analyseerden we ons suf. Hebben we daar één cent meer door verkocht? We wisten in ieder geval als geen ander hoe de markt in elkaar zat, maar dan begint het echte spel pas; wat doe je ermee en welk gevoel geef je mee aan de verkregen cijfers.
 
Passie
Ik heb overigens een grote passie voor koken en het liefst koop ik mijn spullen op de markt. Daar zie je pas echt wat marketing in de praktijk is. Mijn visboer weet namelijk echt wel wat er die dag bij zijn collega in de vitrine ligt en wat dat dan kost. Dan pas gaat hij zijn eigen prijzen en aanbiedingen in zijn kraam erbij zetten. Mag je dat wetenschap noemen? Misschien wel. Verkoopt hij er meer door? Alleen als zijn eigen vis, zijn dagprijs en zijn eigen verkooppraatje de juiste snaar weten te raken bij klanten die zijn kraam passeren.
 
marketing directeur Rituals Cosmetics
 
Vraag aan Roger Davids, directeur Basis Communicatie
Een uniek goed product zou toch eigenlijk zichzelf moeten verkopen

Volgende week leest u Davids antwoord.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.