De BlackBerry van Research in Motion, welke manager is er niet groot mee geworden? Met de Playbook wil het bedrijf nu ook de zakelijke tabletmarkt bestormen.
Het zit Research in Motion niet mee. Terwijl het bedrijf vorig jaar meer telefoons verkocht dan ooit, en ook in Nederland de meeste smartphones verkocht, daalt het marktaandeel gestaag, blijken de laatste kwartaalcijfers tegen te vallen en laten ontwikkelaars het bedrijf in de steek. Gaat het dan toch Nokia achterna? Of kan de Playbook het tij keren? Research in Motion hoopt een breed publiek aan te spreken met deze compacte tablet, en dan met name op de zakelijke markt. Het succes lijkt in eerste instantie tegen te vallen: volgens insiders zijn de verwachte verkopen bijgesteld van 2,4 miljoen stuks naar 800.000 tot 900.000 stuks in het tweede kwartaal van 2011. Desondanks zegt Research in Motion dat de eerste exemplaren in Nederland al aan een aantal bedrijven zijn verkocht. Het bedrijf wil echter niet zeggen aan welke bedrijven de Playbook, en in welke aantallen.
Zinloos zonder BlackBerry
Waarschijnlijk zijn deze bedrijven bestaande klanten van Research in Motion, want zonder Blackberry-telefoon is de Playbook een behoorlijk zinloze tablet. Mobiel mailen, toch een belangrijke functie en eentje die mede dankzij de Blackberry groot is geworden, kan namelijk alleen met behulp van een Blackberry-telefoon (tenzij het om webgebaseerde mail zoals Hotmail gaat). U leest het goed: wie zijn Blackberry een dagje vergeet, of gewoon geen Blackberry heeft, kan net zo goed geen Playbook kopen. De tablet bevat geen eigen mailapplicatie, in plaats daarvan moeten gebruikers via een beveiligde bluetooth-verbinding contact maken met hun Blackberry-telefoon om mail op te halen en te versturen. De Playbook-tablet is zo slechts een groter venster waarop je mail kan lezen en versturen, de daadwerkelijke handelingen vinden plaats op de telefoon. Aanpassingen in documenten worden op de Blackberry opgeslagen, en niet lokaal op de tablet. Als de bluetooth-verbinding wordt verbroken, staat er ook geen mailbox-data meer op de tablet.
Veiligheid voorop
Dat laatste is handig voor bedrijven, zegt Research in Motion, sterker nog: volgens de Blackberry-fabrikant hebben bedrijven er zelfs om gevraagd. Door deze constructie is het namelijk niet erg als een tablet wordt verloren of gestolen: er staat dan toch geen bedrijfsgevoelige informatie meer op. Alles voor de veiligheid dus. Die veiligheid is natuurlijk wel een onderscheidend aspect van Research in Motion richting klanten, maar of dat onderscheidend genoeg is tegenover de gebruiksvriendelijkheid van andere tabletfabrikanten is nog maar de vraag. Ook Research in Motion zelf lijkt te twijfelen of ze wel de de juiste insteek te pakken hebben, want het bedrijf geeft aan dat het later dit jaar met een tablet komt waar wél een eigen mailapplicatie op staat, en waar wél een simkaart in kan. Dat laatste kan nu nog niet, op dit moment is de Playbook alleen verkrijgbaar in een wifi-versie. Is er geen wifi in de buurt, dan kan surfen op het internet ook via de bluetooth-verbinding van de Blackberry. Al gaat dat wel iets trager. Er gingen geruchten dat Research in Motion later dit jaar ook met een 10” versie van de tablet komt, maar die geruchten worden nu alweer tegen gesproken.
App world
Valt er nog meer te zeuren? Nou, eigenlijk wel. Of een tablet wel of niet interessant is, valt of staat niet alleen met de beschikbaarheid van mail. Ook andere software-toepassingen zijn welkom, en ook op dat vlak blijft de Playbook achter bij de concurrentie. Zowel in kwaliteit als in kwantiteit valt de App World tegen. Het is natuurlijk deels het kip-ei-verhaal: als er maar genoeg Playbooks worden verkocht, dan komen de handige applicaties vanzelf. Of dat op korte termijn gaat gebeuren is onduidelijk, nu verschillende ontwikkelaars Research in Motion de rug hebben toegekeerd. Aan de andere kant: na de zomer worden ook applicaties van het besturingssysteem Android beschikbaar op de Playbook, waardoor het aanbod weer flink zal toenemen. Research in Motion zegt dat tegen die tijd in principe alle Android-apps op de Playbook kunnen worden gezet.
Playbook in de binnenzak
Het kan natuurlijk dat u al in het bezit bent van een Blackberry-telefoon, dat u het niet erg vindt om altijd met twee mobiele apparaten op zak te lopen, dat u geen waarde hecht aan de uiteenlopende applicaties die wel op andere tablets te krijgen zijn of dat de binnenzak van uw pak wél groot genoeg is om een 7 inch tablet in te stoppen. Dan is de Playbook niet eens zo´n verkeerde keus. Het apparaat is in verhouding met andere tablets wat zwaar, maar werkt snel genoeg, ondersteunt multitasking, heeft twee camera's (eentje voor, eentje achter) en introduceert enkele nieuwe manieren bij de besturing, die uitgaat van de randen van het scherm. Zo is er geen home-knop, maar gaat alle bediening (behalve op standby zetten) via het touchscreen. Met een slepende beweging vanaf de onderkant van het scherm kan een applicatie bijvoorbeeld worden verkleind, waardoor kan worden gewisseld tussen programma’s. Even wennen, maar na een tijdje weet u niet beter. Ondertussen zit voornamelijk op de zakelijke markt gerichte concurrentie ook niet stil. Zo komt Cisco eind juli met de Cius, een tablet specifiek voor bedrijven, gebaseerd op het Android-besturingssysteem.
Kenmerken Playbook
- 7 inch scherm
- Versies beschikbaar van 16, 32 of 64 gb
- Prijs resp. 479, 579 of 659 euro
- Mico-HDMI-aansluiting
- Ondersteunt multitasking
Lees ook:
- BlackBerry in de tegenaanval
- Tablet-oorlog breekt uit
- Steve Jobs: tablets zijn gedoemd
- Tech TV: demo RIM Playbook
-
Dit zijn de concurrenten van de iPad