Apple kan niet voldoen aan de vraag naar zijn tablet iPad 2. Inmiddels zorgt dat voor problemen, bij bedrijven die willen overschakelen op papierloos vergaderen.
Apple doet nog geheimzinnig over het verkoopsucces van zijn nieuwe iPad 2. Ook hoe groot de impact van de aardbeving en kernramp in Japan zullen zijn op de onderdelenaanvoer, is onduidelijk. Maar de regel 'maximaal twee per klant' is inmiddels ingesteld, en dat zorgt er voor dat het zakenleven wordt ontregeld.
Papierloos vergaderen
Bedrijven die hadden gewacht op de iPad 2 om met papierloos vergaderen van start te gaan, kunnen even niet vooruit. Dat meldt de Financial Times. "Het enige tablet waarmee bedrijven willen werken is de iPad 2," zegt een manager van Diligent Boardbooks, een aanbieder van vergadersoftware op tablets. "Bijna alle grote bedrijven willen hun vergaderstukken nu op een iPad. Dat stelt Apple voor een groot probleem: aan de vraag van het bedrijfsleven te voldoen."
Multinationals in de wacht
Volgens Diligent wachten grote en kleine bedrijven met spanning op hun iPads, de meesten willen echter niet worden genoemd. Een grote Zwitserse multinational verwacht 18 iPads voor zijn bestuurstop, een Britse energiegigant bestelde op dag één een lading iPads, maar wacht daar nog steeds op. Uit arren moede hield het zijn eerste papierloze vergadering met een batterij laptops. Andere klanten van Diligent laten hun personeel telkens met twee iPads uit de VS terugkeren, zodat in elk geval druppelsgewijs het vergadergereedschap binnen komt.
eBay: 12.000 iPad
De iPad-hype dendert door, ook na de lancering. Ongeduldige kopers drijven op eBay de prijzen van de iPad 2 op. Tot 400 dollar wordt er betaald bovenop de winkelprijs. eBay is natuurlijk dé plek waar gadgetfreaks proberen zonder wachttijd het allernieuwste tech speelgoed te kopen. Aangezien de iPad 2 op zijn zachtst gezegd niet overal direct voorradig is, nemen ze nu massaal hun toevlucht tot de veilingsite om de nieuwe tablet toch a.s.a.p. binnen te krijgen.
iPad 2: 1399 $ ?
Zelf doet Apple nog geheimzinnig over het verkoopsucces, maar eBay meldt dat er maar liefst 12.000 iPads zijn verkocht via de veiling, in de eerste twee weken na de lancering van het apparaat in de VS. De modellen met wi-fi, maar zonder UMTS-verbinding, maken 61 procent uit van het totaal, waarbij 30 procent is voor de instapper met 16 Gb geheugen. De kopers betalen nogal een premie bovenop de winkelprijs: het eenvoudigste model, winkelprijs in de VS 499 dollar, ging voor gemiddeld 697 dollar van de hand. Dat is bijna 200 dollar of 50 procent premie! Bij het topmodel, de 64 Gb editie met 3G aan boord, was de premie zelfs gemiddeld 406 dollar.
Amerikaanse feestje
Tweederde van de kopers is overigens Amerikaanse ingezetene. Dit keer wacht Apple namelijk geen maanden met het introduceren van de iPad buiten eigen land, wat eerder de liefhebbers nogal zenuwachtig kon maken. Vorig jaar was daarom juist tweederde van het iPad-verkeer bij eBay afkomstig van buiten. Opmerkelijk: uit onderstaand grafiekje van eBay blijkt Rusland exportmarkt nummer één voor de grijze iPad-verkoop.