Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Intern ondernemerschap goed voor innovatie

Een talentvol medewerker binnen het bedrijf houden is belangrijk. Innoveren en vooruitgang boeken als bedrijf is ook belangrijk. Tel deze twee beweringen bij elkaar op en je krijgt het intern ondernemerschap, dat steeds populairder wordt bij bedrijven.

Steeds meer multinationals laten werknemers met een verregaande mate van autonomie projecten uitvoeren onder de vleugels van het moederbedrijf. Dat past in de trend dat medewerkers meer verantwoordelijkheid willen in hun baan, zonder dat ze de risico’s van het ondernemerschap hoeven te dragen.

Inmiddels stimuleren alle grote, beursgenoteerde bedrijven dit intern ondernemerschap, om bij te blijven in innovatie. Ondernemingen vinden het misschien eng om de controle uit handen te geven, maar willen ze hun getalenteerde en ondernemende mensen binnenhouden, dan moeten ze wel.

Het kan veel opleveren. Het Nederlandse telecomconcern KPN zette de afdeling KPN Idee Management (KIM) op, dat medewerkers stimuleert om actief initiatieven te nemen. Het door een medewerker ontwikkelde programma ‘Annet’, dat internetstoringen analyseert en zelf oplost, zal in de volgende 5 jaar zo’n 50 miljoen euro besparen voor KPN. De ontwikkelaar zelf kreeg een bonus van 10.000 euro.


Bron: Intermediair, Express.be via Managers Online

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.