Waarschijnlijk is het het meest gebruikte woord in de media van het afgelopen half jaar, na ‘Mabel’ dan: ‘Innovatie’. Innovatie is hot, innovatie moet, innovatie doet je goed.
Waarom eigenlijk? Dat ligt natuurlijk voor de hand. Met innovatie kun je geld verdienen. Toen Henry Ford ontdekte dat je auto´s aan een lopende band in elkaar kunt sleutelen volgens een gestandaardiseerd proces, was zijn kostje gekocht. Nog wel even die fabrieken bouwen natuurlijk, maar toen de bijgevolg goedkope T-Ford als eerste auto voor de massa doorbrak, was een nieuw industrieel tijdperk een feit, en Ford multimiljonair. Over Bill Gates en Windows kunnen we hetzelfde verhaal vertellen voor het IT-tijdperk; met een paar extra nullen weliswaar. In Nederland zijn we niet zo goed in innovatie. We hebben in een ver verleden dan wel Laurens Janszoon Koster gehad, die de boekdrukkunst zou hebben uitgevonden, en Anthony van Leeuwenhoek die de microscoop bedacht, maar daarmee houdt het wel zo´n beetje op. De zo onontbeerlijke pioniersgeest ontbreekt in het calvinistische, dichtbevolkte, overgereguleerde Holland. En dat begint al heel jong, want onze kinderen zijn met geen tien paarden naar een technische opleiding te trekken. Een aardige manier om dat gebrek aan innovatiezin te compenseren, is het verbreden van de definitie. Zo betekent innovatie tegenwoordig ook het openen van supermarkten op het station, of het bedenken van zoiets ingenieus als de hotelbon (er is er ook al een voor honden). Of in dienstenland: het bedenken van een Feel Good Index (zie Focus, p. ..) waarop al uw medewerkers elke dag weer kunnen aangeven hoe hun dag was. Innovatief? Tsja, dat wel. Is er behoefte aan? Nou, het blijkt iedere keer weer dat ideetjes en concepten die aanvankelijk slechts op de lachspieren werken, toch in staat zijn om mensen te promoveren tot het gilde der miljonairs. En daar wordt de samenleving indirect toch ook weer wat beter van. 185 miljoen euro heeft het Innovatieplatform – op 5 september opgericht onder voorzitterschap van Jan-Peter Balkenende – te besteden. En ze willen het innovatieklimaat er structureel mee versterken. Zou het niet aardig zijn om gewoon een gezellige prijsvraag uit te schrijven voor gekke, leuke, ludieke ideetjes?