Het Amerikaanse zakenblad FastCompany stelt jaarlijks een lijst samen van 's werelds meest innovatieve bedrijven. Een thuiswedstrijdje: dit jaar voeren Apple, Facebook en Google de lijst aan. De lessen die FastCompany uit zijn eigen lijst trekt, zijn de moeite waard.
Het is een mooie lijst, die FastCompany ook aantrekkelijk presenteert. Noblesse oblige, als je een toonaangevend zakenblad bent dat publiceert over business, design en technologie. Veel namen op de The World's Most Innovative Companies 2012-lijst zijn niet heel verrassend: Apple, Facebook, Google en Twitter, de usual suspects die inderdaad veel investeren in innovatie en daarmee ook een flinke deuk in een pak boter slaan.
Occupy en HBO ook innovatief
Maar Occupy verdient volgens de makers ook een plek op de lijst, naast crowdfundingsite Kickstarter en tv-kanaal HBO. Goed om de vijftig namen eens langs te lopen, wie weet zitten er ideeën en businessmodellen tussen die zijn de vertalen naar ons eigen continent. De verantwoording die hoofdredacteur Robert Safian geeft bij zijn lijst, is nog het meest lezenswaard. Wat zijn de innovatielessen die we van FastCompany's toppers kunnen leren?
# Groei is een tactiek
Groei is een tactiek, geen strategie op zich. De opleving bij Starbucks begon pas, toen het zich realiseerde dat minder, maar betere winkels voor verbetering zouden kunnen zorgen.
# Lenigheid
Grote bedrijven moeten zo lenig blijven als een startup. Ze groeien als een dolle en zijn reusachtig, maar Amazon, Apple, Facebook, en Google – de Fab Four – zetten nog steeds de wereld op zijn kop.
# Omwenteling door technologie
Technologie zorgt soms op onverwachte plaatsen voor een omwenteling. Dat bewijst LegalZoom, dat de advocatuur uitdaagt met zijn online dienst, en Polyvore dat mode binnen het bereik van de massa brengt.
# Design
Goed ontwerp maakt het verschil. Airbnb, de site waar particulieren voor bed & breakfast kunnen spelen, werd hot doordat het begon met design, niet de technologie erachter.
# Social media
Social media maakt producten en diensten beter. Zie bijvoorbeeld een Amerikaanse programma voor orgaandonatie, National Marrow Donor Program.
# Data
Data is power. Die laten we onvertaald: als je kijkt naar bedrijven als LinkedIn, snap je hoe je groot kunt worden als je veel weet van je gebruikers en publiek.
# Geld rolt
De traditionele rol van banken en de beurs wordt een beetje uitgehold door een paar innovatieve nieuwkomers. Paypal aast op de transacties waarop banken het alleenrecht hadden, Kickstarter neemt met zijn crowdfundingplatform de taak van de afdeling kleine kredieten over en Y Combinator neemt zowel de venture capitalbedrijven als de angels op de korrel.
# Niet meer na-apen
De tijd van na-apen is voorbij. We konden lang denken dat Chinezen en andere ondernemers in opkomende markten schaamteloos onze producten en businesmodellen jatten. Dat is niet meer zo. Bug Agentes Biologicos in Brazilië, Greenbox in China, Redbus in India: allemaal zijn ze op een heel eigen wijze actief.