Al studeerde hij chemische technologie in Groningen, Roelof Joosten is een zuivelman. Hij groeit ermee op. Zijn vader leidde een aantal lokale zuivelfabrieken in Drenthe.
Toch duurt het even voordat Joosten in de voetsporen van zijn vader treedt. Hij start zijn carrière bij Unilever als marketingtrainee. Hij werkt er bijna 15 jaar in verschillende functies en stapt in 1998 over naar Quest, producent van geur- en smaakstoffen, dat kort tevoren door moederbedrijf Unilever was verkocht aan het Britse ICI. Hij wordt er vice president global marketing en product management.
Restproduct
In 2004 komt hij bij het toenmalige Friesland Foods te werken als directeur van Domo, tot dan producent van bulkproducten met lage marges, zoals houdbare melk en veevoer. Hij weet de divisie on te vormen tot producent van kindervoeding door exploitatie van het product wei. Tot dan toe werd het restproduct vooral goedkoop verkocht als voeding voor kalveren. Hij gebruikt het als grondstof voor kindervoeding.
In 2012 treedt hij toe tot de raad van bestuur. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen. In een interview met de NOS zegt hij over zijn gezinsleven: ‘Ik heb in m’n carrière relatief vrij veel tijd besteed aan mijn werk en dus niet aan mijn gezin. Ik was veel op reis. En zo niet, dan kon ik ze doordeweeks eigenlijk maar net voor het slapengaan een verhaaltje vertellen. Ik heb wel iets gemist in de ontwikkeling van mijn kinderen. Een bewuste keuze, want er was ook mijn carrière. Je weet dat dat consequenties heeft. Een vervelende situatie, maar je probeert het op andere manieren in te halen.’
Appelsientje
In 2015 vertrekt topman Cees ‘t Hart naar Carlsberg en neemt Joosten de toppositie over. Zijn voornemen is om het bedrijf slagvaardiger te maken. Hij verkoopt de sappendivisie Riedel met onder meer de merken Appelsientje, Coolbest en Dubbelfrisss aan investeringsmaatschappij Standard Investment. De divisie was lange tijd een vreemde eend in de bijt in het bedrijf, maar het werd nooit verkocht omdat de gedachte was dat het bedrijf de dranken nodig had om een betere onderhandelingspositie te hebben bij de supermarkten.
De resultaten zijn goed. In 2017 liggen resultaten wereldwijd meer dan 10 procent hoger dan een jaar eerder, met een omzet van 12,1 miljard euro. Dat komt vooral door het herstel van de melkprijs voor boeren, die FrieslandCampina heeft doorberekend in de verkoopprijzen van vooral basisproducten als boter en kaas. Vooral de prijzen van boter die aan de industrie wordt geleverd, zijn flink gestegen.
Fraude
Nu kondigt het bedrijf tevergeefs aan van de aandelen van zijn Chinese partner Huishan Dairy Holding af te willen. Afgelopen jaar ging bij Chinese partner Huishan Dairy Holding na een fraudebeschuldiging vier miljard dollar aan beurswaarde in rook op. Twee van de vier bestuurders stapten op, daardoor konden de andere bestuursleden geen beslissingen meer nemen. Voordat er duidelijk is over de status van de bestuursleden kan FrieslandCampina het belang in zijn partner niet verkopen.