Een pruik en een paar gekleurde lenzen: het was de vermomming die ervoor moesten zorgen dat Rob Brakenhoff, CEO van postbedrijf Sandd, niet herkend werd toen hij meedeed aan het televisieprogramma Undercover Boss. Hij liep een tijdje mee in het bedrijf als nieuwe werknemer: post sorteren, rondbrengen. Bij dat laatste kwamen Brakenhoff en een collega onprettige honden tegen. ‘Ik dacht alleen: wat nu? De bezorger had hondenkoekjes bij zich, die maakt dat vaker mee’, vertelt Brakenhoff tegen NRC.
Voordat Brakenhoff in 2011 bij Sandd als COO binnenkwam, kende hij een carrière bij onder andere Multicopy, KLM en Pantar. Hij rondde het Grafisch Lyceum af in zijn jeugd, waarna hij nog twee opleidingen deed bij trainingsinstituut Stivako. Sinds vorig jaar staat hij aan het hoofd van het postbedrijf uit Apeldoorn.
Overnames
De positie van uitdager is er eentje die postbedrijf Sandd al vanaf de oprichting in 2001 kent. Groot geworden in zakelijke post met onder andere grote klanten als de Belastingdienst en verschillende grote banken, manifesteerde het bedrijf zich het afgelopen jaar ook steeds meer op de consumentenmarkt.
Die positie werd versterkt toen Sandd een jaar geleden Van Straaten Post overnam. Waar Sandd eerst slechts twee dagen in de week bezorgde, kon het door de overname naar vijf dagen in de week gaan. Ook wil het zich steeds meer gaan richten op de pakketmarkt. ‘Geen wasmachines ofzo, behapbare pakketten in elektrisch vervoer’, meldt Brakenhoff.
ACM
Wachten op de politiek totdat er een eerlijk speelveld komt voor particuliere postbezorging, daar heeft Brakenhoff geen zin in. Hij stapte vorig jaar naar de ACM (Autoriteit Consument en Markt) om uit te laten zoeken of PostNL geen oneerlijke concurrentiepositie geniet. ‘De omzet van alles wat in die oranje brievenbussen gaat, is tussen de 600 en 700 miljoen’, zegt hij erover tegen De Stentor. ‘Tien procent daarvan is 60 tot 70 miljoen. Dat is een door de overheid gegarandeerde winst, die nu wordt gebruikt om concurrenten op de zakelijke markt aan te vallen. Dat is geen gelijk speelveld voor iedereen.’
Het werk van Sandd van het afgelopen jaar is niet onopgemerkt gebleven. Buitenlandse partijen keken volgens Brakenhoff met interesse naar het bedrijf, PostNL stond in 2015 zelfs al op het punt om een overnamebod te doen van 150 miljoen euro, maar zag daarvan af uit angst voor reacties uit de politiek.
Nu blijkt dat deze reacties positief zijn: een brede meerderheid in de Tweede Kamer steunde gister het plan voor een mogelijke fusie. Samenwerking zou nodig zijn om de dalende postmarkt op peil te kunnen houden. Het is nu aan de ACM om te bepalen of deze fusie tussen de twee grootste spelers door kan gaan. Vorig jaar nog meldde Brakenhoff dat hij in ieder geval nooit uit zichzelf bij de concurrent zou gaan werken, mocht de positie van Herna Verhangen vrijkomen. ‘Als je bij Ajax speelt, ga je toch ook niet zomaar naar Feyenoord?’