Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Michiel Buitelaar (CEO CX Company)

De komende jaren wil chatbotspecialist CX Company zijn Europese groeiplannen realiseren. Een profiel van Michiel Buitelaar (54), de nieuwe topman die de expansie moet waarmaken.

Michiel Buitelaar, ceo, CX Company
Foto: Youtube

Op zoek naar een avontuurlijkere omgeving, vertrok de Rotterdamse Buitelaar twee jaar geleden naar Nigeria om managing director van telecombedrijf Smile Nigeria te worden. ‘Ik vind het fascinerend om een cultuur van dichtbij te leren kennen’, motiveert hij zijn keuze. Bij Smile Nigeria is hij verantwoordelijk voor het professionaliseren van de jonge onderneming. Avontuurlijk is het zeker, vertelt hij in een interview met het FD: ‘Er is hier veel gelazer, er is veel gedoe, maar er is vooral ook onwaarschijnlijk veel energie.’

Telecom ervaring

Buitelaar professionaliseert onder andere het distributiemanagement, de online marketing en de sales van het Nigeriaanse telecombedrijf met vijfhonderd medewerkers. Het bedrijf is verder actief in Oeganda, Tanzania, Zuid-Afrika en Congo. Zijn ervaring bij verschillende grote telecombedrijven komt hier goed van pas. Buitelaar is in zijn loopbaan onder andere hoofd strategie bij Ben, CCO bij Orange en managing director bij KPN.

Voordat hij bij Smile Nigeria aan de slag gaat is chief digital officer en COO bij Sanoma. In 2013 stapt hij na vijf jaar op: ‘Het leek me tijd voor iets anders’, zegt hij in een interview. ‘In de eerste paar jaar ben je het meest effectief. Ik vond dat ik daar wel klaar was.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorhoede

Buitelaar zit graag in de rol van ICT-nomade: ‘Ik vind het leuk om in de voorhoede bezig te zijn, bij bedrijven en ontwikkelingen die iets gaan betekenen in de toekomst.’ Bij techbedrijf CX Company, waar hij als sinds 2015 in het commissariaat zit, lijkt hij dan ook op de juiste plek te zitten. Het bedrijf ondersteunt andere bedrijven bij hun digitale communicatie en ontwikkelt chatbots die in toenemende mate gebruik maken van AI en big data. Het bedrijf van 80 man sterk bedient in totaal veertig klanten met technologie voor Q&A’s op websites, onder andere KPN, T-Mobile, Essent, Coolblue en KLM.

CX Company wil in de toekomst een compleet digitaal platform aanbieden dat haar klanten volledig ondersteunt in het klantcontact. Daarnaast wil het bedrijf groeien in Engeland en Duitsland. Buitelaar krijgt de verantwoordelijkheid over deze internationale groei en transformatie. Hij neemt het stokje over van mede-oprichter Dirk Jan Dokman, die vanaf deze maand de positie van chief commercial officer vervult.