De klassieke sollicitatieprocedure staat op zijn kop: waar de HR-manager een paar jaar geleden nog handmatig alle cv’s door moest ploegen, de kandidaten moest googelen, hun social media moest doorzoeken en referenties moest nabellen, bestaat er nu software waardoor een groot deel van deze taken wordt overgenomen door computers. De HR-software wordt gepersonaliseerd voor elk bedrijf dat hier gebruik van maakt. Vul in wat voor soort bedrijfscultuur je hebt, welke kwaliteiten de kandidaat nodig heeft voor welke functie en welke karaktereigenschappen je zoekt, de computer doet de rest voor je. Het is geen vervanger van banen, maar geeft de HR-manager meer tijd voor andere zaken, zoals het faciliteren van zijn team.
Coleman
Maar binnen een paar jaar zal deze manier van werken verleden tijd zijn, want een nieuwe trend wordt duidelijk zichtbaar in het landschap van HRM. Infor is wereldwijd een van de grootste leveranciers van HRM-software. Dit Amerikaanse softwarebedrijf werkte zichzelf binnen tien jaar omhoog naar nummer 3 in ERP-systemen, na SAP en Oracle. Afgelopen periode werkte het bedrijf aan een nieuw softwaresysteem, gedreven door artificial intelligence: Coleman. Dit platform is nog veel geavanceerder dan de meest gebruikte huidige HR-software. Duncan Angove, president van Infor: ‘Coleman automatiseert niet alleen bepaalde handelingen en taken voor je, het systeem gaat je op den duur ook adviseren.’ Ook hier lijkt het niet de bedoeling te zijn dat AI mensenwerk overneemt, maar juist ondersteunt.
Coleman start vanuit de basisfuncties van de bekende HR-software en wordt met de dag slimmer door middel van machine learning. Hoe meer en langer je het platform gebruikt, hoe beter het gaat werken. Angove: ‘Coleman gebruikt de cloud als supercomputer. Alle informatie die er te vinden is wordt gescand door het systeem om de beste resultaten te presenteren aan de gebruiker. Zo word je geadviseerd over de beste prijs voor een nieuw product of de beste tijd om een bod uit te brengen of ontvangen. Op HR-gebied gaat Coleman voorspellen wie het meest loyaal is aan je bedrijf, wie binnenkort weg zal gaan en wie het grootste talent van het bedrijf is of wie meer aandacht behoeft.’ Daarnaast gaat het platform medewerkers adviseren over hun carrièreplanning. Welke cursussen zouden relevant zijn voor die persoon en functie? Op basis van successen en mislukkingen leert het systeem wat het beste werkt, waar het de adviezen weer op aanpast.
Early adopters
Het zijn stevige ontwikkelingen, beaamt Ron Hanscome, VP research bij onderzoeksbureau Gartner. ‘Bedrijven als Infor, SAP en Oracle zijn de early adopters van de trend. De kans dat er wat misgaat is groot, want zij moeten het pad banen voor alle anderen. Voordat deze AI-platformen maatschappijbreed gebruikt zullen worden zijn we zeker een paar jaar verder’, stelt Hanscome.
‘Sommige mensen vinden het eng, voelen zich onveilig in de cloud of vinden het niet nodig’
Ondanks dat we nog in een vroeg stadium zitten, gelooft Hanscome wel dat dit soort platformen veel binnen HRM zullen veranderen. Maar ook hij gelooft niet dat het mensenwerk zal overnemen, hooguit veranderen. ‘Een manager krijgt meer tijd om te managen, in plaats van zich de hele dag bezig te houden met sollicitaties. Daarnaast wordt het proces beter, want cv’s worden scherper gescreend. Dat zal niet voor elke baan mogelijk zijn, maar wel voor de ‘’controleerbare vaardigheden’’. Uiteindelijk past niemand ooit 100 procent bij een baan, daarom moet je medewerkers begeleiden en trainingen aanbieden. AI-systemen kunnen je hierbij ondersteunen.’
AI is niet voor iedereen
Hoewel de ontwikkelingen veel bedrijven kunnen helpen met ‘people management’, zullen platformen als Coleman niet voor elk bedrijf weggelegd zijn. Trish McFarlane, VP product management van Infor: ‘Daarom zullen we de huidige HR-software blijven aanbieden. Bedrijven in de maakindustrie zijn doorgaans niet zo happig op dit soort systemen. Zij hebben minder behoefte om processen rondom hun personeel te automatiseren. Het is ook een kwestie van vertrouwen, mensen moeten wennen aan verandering. Sommigen vinden het eng, voelen zich onveilig in de cloud of vinden het simpelweg niet nodig.’
‘Uiteindelijk past niemand ooit 100 procent bij een baan’
Daar sluit Michael Rodgers, SVP digital van Pilot Flying J zich bij aan. Het Amerikaanse bedrijf is eigenaar van een keten vrachtwagenhaltes en moet continu in contact staan met de vrachtwagenchauffeurs. ‘We zijn sinds kort de HR-software van Infor gaan gebruiken, dat helpt ons een stuk beter met de communicatie met het personeel. We zien obstakels van tevoren aankomen en kunnen onze chauffeurs beter begeleiden tijdens hun reis, omdat we gebruik kunnen maken van veel meer data. Een platform als Coleman zou ons nog meer kunnen helpen met inzicht in die data en de verbinding met chauffeurs. Zelfs het sociale aspect van werk is verbeterd, daarvoor bestond dat nauwelijks. Toch stap ik niet snel over naar Coleman, ik wil eerst zien wat het doet in de markt.’