Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

In het nieuws: Martin Sorell (ex-WPP)

Martin Sorell de gevallen oud-topman van WPP, het grootste reclamebedrijf ter wereld neemt MediaMonks over. Een profiel van de voormalig koning van de reclamewereld.

In het nieuws: Martin Sorell (ex-WPP)
Getty
Je leest nu: In het nieuws: Martin Sorell (ex-WPP)

In 1985 koopt Martin Sorrell, de voormalig financieel directeur van Saatchi en Saatchi, verantwoordelijk voor een groot deel van de aankopen van het bedrijf, een producent van plastic manden, Wire and Plastic Products. Een jaar later treedt hij aan als CEO.

Al vrij snel begint hij reclamegerelateerde bedrijfjes op te kopen, in drie jaar koopt hij er 18. De aankoop waarmee hij zichzelf op de kaart zet is de vijandige overname van J. Walter Thompson in 1987 voor 566 miljoen dollar. In 1989 koopt hij Ogilvy and Mather. 

Little jerk

Het maakt hem niet altijd even populair. Zo noemde David Ogilvy hem een ‘odious little jerk‘, een verfoeilijke kleine rotzak en Chris Ingram, de voormalige baas van Tempus, ook een bedrijf dat door Sorrell is overgenomen zei ‘liever de vloer van een slachthuis af te likken dan voor Sorrell te werken’.

Zelf is hij vrij rustig onder die kritiek: ‘We hebben een paar, om het aardig te zeggen, vijandige situaties gehad,’ zegt hij in een interview met The Guardian. ‘Een zogenaamd vijandige overname is vijandig tegenover een persoon, de CEO van het overgenomen bedrijf. Het is niet vijandig naar de aandeelhouders, de klanten, het personeel dat er werkt. Dus het is iets persoonlijks.’

Digitale technologie

In de jaren die volgt bouwt hij WPP uit tot het grootste reclamebedrijf ter wereld. Naast al die aankopen zet Sorrell WPP op de kaart in de opkomende economieën en investeert hij flink in digitale technologie en data-onderzoek. Minder dan een kwart van de 17,5 miljard euro omzet komt nog uit het ontwerpen en creëren van campagnes.

Niet alleen WPP groeit, ook het vermogen van Sorrell neemt flink toe. In 2015 leidt zijn salaris van 70,4 miljoen pond tot veel ophef. Daarna wordt zijn salaris verlaagd, in 2016 krijgt hij nog maar 48 miljoen pond.

Facebook

Met WPP gaat het ook minder goed. De opkomst van Facebook en Google als advertentiemedium gaat ten koste van de grote bureaus en grote klanten als Unilever en Procter & Gamble staan onder druk van hun aandeelhouders om de advertentiebudgetten te verlagen. Dat gaat ten koste van de beurskoers. Ten opzichte van begin 2017 is de koers gehalveerd.

Voor Sorrell is het reden om in april zijn vertrek aan te kondigen. Maar helemaal weg uit de reclamewereld gaat hij dus niet. Met zijn investeringsmaatschappij  S4 Capital neemt Sorrell voor zo’n 300 miljoen euro MediaMonks over, zo bevestigt het bedrijf vandaag.

MediaMonks blijft na de overname naar eigen zeggen zelfstandig en krijgt een belang van 25 procent in S4 Capital. Ook blijft het hoofdkantoor in Hilversum.