Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Jos Roeven (Maastricht Aachen Airport)

Al voordat er nieuwe regels komen, mag de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport volledig gebruikt worden, besliste de rechter. Luchthavendirecteur Jos Roeven zal blij zijn.

Landingsbaan Maastricht Aachen Airport Jos Roeven MT
Foto: Maastricht Aachen Airport

‘Ik heb gewerkt in een managementfunctie op een hoofdkantoor, maar zie meer uitdaging in het runnen van een eigen winkel’, tekent de Gooi- en Eemlander op uit de mond van de in Zaandam geboren Jos Roeven. Hij was zelfverzekerd toen hij een jaar geleden begon als directeur van luchthaven Maastricht: ‘Met mijn achtergrond en contacten denk ik dat ik kan bijdragen aan het succes van de onderneming. Met de juiste inzet in investeringen krijgen wij het vliegveld er weer bovenop.’

Nieuw in de luchtvaartbranche was Jos Roeven zeker niet toen hij in Maastricht begon. Roeven bracht zijn carrière vooral door bij Swissport: hij was dertien jaar werkzaam voor de afhandelaar op Schiphol, waarvan de laatste vijf jaar als algemeen directeur van de cargo-unit. Voor zijn start bij Swissport werkte hij vier jaar als Hub Manager LGG bij Atlas Air, van 2000 tot 2004.

Lastige klus

Ondanks zijn ervaring was het een lastige klus waaraan hij in 2017 begon. Het vliegveld nabij Maastricht, vroeger bekend als luchthaven Beek, zat al lang in de problemen. Het aantal passagiers en vluchten daalde jaar op jaar. En vooral: vrachtvervoerders Kalitta, AirBridgeCargo en Emirates besloten vorig jaar oktober uit te wijken naar Luik, Brussel, Kopenhagen en Frankfurt, omdat ze niet genoeg hebben aan de 2500 meter van de startbaan die tot nog toe nu in Beek gebruikt mocht worden.

Om de volledige 2750 meter van de asfaltbaan te mogen gebruiken, moest toenmalig staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu een nieuwe vergunning afgeven, maar die liep vertraging op door fouten in het onderzoek naar geluidshinder van het vliegveld.

‘Een tegenslag’, noemde directeur Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport het vertrek in de Volkskrant. Volgens hem had de komst van de bedrijven honderden banen opgeleverd. ‘Wij zijn nog met maatschappijen in gesprek, maar die dialoog stopt als het luchthavenbesluit niet snel valt. Ze tekenen niet als ze niet meteen kunnen vliegen.’

Mijlpaal

Verder kende luchthaven Maastricht een goed jaar onder Roevens leiding, zegt hij in een interview met Nieuwsblad Transport. ‘We werden ook geholpen door een sterk groeiende luchtvrachtmarkt, moet ik eerlijk erkennen. We passeerden voor het eerst in de geschiedenis de grens van 100.000 ton, een mijlpaal. Daarbij was er sprake van 90.000 ton gevlogen vracht en 20.000 ton getruckte luchtvracht. In 2016 zaten wij op een totaal van 80.000 ton.’ Dit jaar verwacht hij door te groeien naar 140.000 ton.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een van de nieuwste klanten van zijn luchthaven is Emirates SkyCargo, dat daarmee Maastricht verkiest boven Luik. ‘Het laat zien dat Maastricht Airport het grote werk aankan en dat wij een vrachtalternatief zijn voor grote luchthavens als Frankfurt of Schiphol.’

Start- en landingsbaan

Deze week besliste de rechter dat de volledige 2750 meter van de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport al gebruikt mag worden, vooruitlopend op toekomstige regels. Dit betekent dat de grote vrachtvliegtuigen die eerder uitweken naar andere luchthavens, nu wel terecht zouden kunnen op Maastricht.