De Deense Højer (1978) wordt in 2017 gepromoveerd van topman bij Lidl België en aankoopdirecteur in de internationale directie tot algemeen directeur van Lidl. Hij werkt dan al ruim tien jaar voor de keten, waaronder in Nederland als inkoopdirecteur. In België bewijst hij een belangrijke kracht te hebben: hij kan klanten tijdens het winkelen meer laten uitgeven dan ze van plan zijn.
Smart discounter
Højer, die studeerde aan de Universiteit van Aarhus in Denemarken, verhoogde de Belgische omzet met 59 procent. Ook hielp de Deen Lidl te positioneren als ‘smart discounter’, met grotere winkels, een uitgebreider (vers-)assortiment, meer merken en moderne communicatie.
Sinds 2017 is de Duitse discounter ook actief in de Verenigde Staten, waar het verwikkeld is in een prijzenoorlog met onder meer Aldi, Walmart en Whole Foods. Aan Højer de taak om te zorgen voor een succesvolle voet aan de grond overzees. Dit valt tot nu toe tegen: vanwege teleurstellende bezoekersresultaten opent Lidl minder winkels in de VS dan het van plan was. In Europa heeft de supermarktketen meer dan 10.000 winkels.
Drie topmannen
Højer is de tweede topman in drie jaar tijd bij Lidl. Zijn voorganger Sven Seidel stapte op na een verschil van inzicht over de te voeren strategie van de Duitse discountketen. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt was er vooral een conflict gaande tussen Seidel en Klaus Gehrig. Gehrig staat aan het hoofd van het moederbedrijf van Lidl, Schwarz Group. Ook de voorganger van Seidel, Karl-Heinz Holland, was uit de gratie gevallen bij Gehrig.
Fashion Week
Zondag was Lidl voor het eerst te zien op de catwalk van een modeweek. De discounter toonde zijn nieuwste Heidi Klum-collectie, die in de winkels komt te liggen. Het thema van deze collectie is ‘basics become eyecatchers.’ Vijf jonge ontwerptalenten kalefaterden voor Lidl stukken uit de vijfde door Klum ontworpen collectie op.
Lidl wil zich met de show onderscheiden van andere discounters. Volgens Lidl-woordvoerder Christine Braun wil de supermarkt het publiek verrassen en laten zien dat de keten meer in huis heeft. ‘Daar hoort een goede show ook bij. In ons assortiment voeren we al tien jaar textiel. Naast 1.700 basisproducten bieden we ook non-food: van een gereedschapskist tot een jacuzzi en sinds kort mode. Dat willen we verder ontwikkelen’, zo meldde zij het Financieele Dagblad.