Het vraagstuk waar leiders van morgen voor staan? Volgens Ellen Coopmans, die zich sinds deze maand de nieuwe Chief Human Recourse Manager (CHRO) van webwinkel Bol.com is daar maar een antwoord op: ‘Organisaties, natuur en maatschappij zijn van elkaar afhankelijk en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor de planeet en de samenleving is het cruciaal dat leiders de taak op zich nemen om alternatieven te ontwikkelen. Ook, en misschien wel juist, als hun organisatie een winstdoel heeft’, aldus Coopmans in een interview met Phoenix Opleidingen, waar zij cursussen volgde op het gebied van begeleiding en training van individuen.
Die begeleiding gaf zij zelf zeven jaar lang met haar bedrijf De Droomfabriek, waar Coopmans samen met Ralph Zebregs, die eerder dit jaar een boek uitbracht over het vinden van betekenisgeving, werkte om bedrijven te helpen om hun doel te vinden en dit over te brengen op medewerkers en consumenten. Met haar bedrijf De Droomfabriek werkte Coopmans onder andere met grote bedrijven als Unilever, Rabobank en Bol.com.
Corporates
De corporate wereld is haar zeker niet vreemd, zo blijkt ook uit een blik op haar CV. Coopmans begon haar carrière bij KPN na een studie Economics and Human Recourses aan Tilburg University. Daar werkte ze drie jaar op de HR-afdeling, waarna ze de overstap maakte naar Unilever. Ze werkte een decennium, begon als HR-manager voor de corporate centre en klom op het team van de Transformation Change Lead. Rabobank maakte het rijtje van de corporates af, waar Coopmans vier jaar als HR-directeur van de Nederlandse divisie werkte.
Na een carriere als zelfstandige binnen De Droomfabriek, maakt Coopmans nu opnieuw de stap naar een grootmacht op de markt. Bij Bol.com gaat ze aan de slag als de nieuwe Chief Human Resource Officer (CHRO). Hiermee treedt ze tevens toe tot de directie van het bedrijf, een functie die voor haar gecreëerd wordt.