Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 6 stappen naar minder kosten

Ga slim om met uw kosten. Minder uitgeven betekent niet automatisch minder kwaliteit. Zes tips om uw bedrijfskosten met beleid naar beneden bij te stellen.


Als bedrijf wilt u vooruit. Nieuwe kansen, nieuwe markten, nieuwe klanten. Investeren dus. Maar groeien kan niet zonder ook de kostenkant in ogenschouw te nemen. Dat is – gelukkig voor ondernemers en bedrijfsmanagers – geen kwestie van hoge wiskunde. Met een beetje creatief vernuft en logisch nadenken bespaart u elk jaar al snel een flinke zak met duiten. Geld dat gebruikt kan worden voor nieuwe investeringen die in de toekomst gaan renderen. Slim besparen loont. En zo doet u dat.

Stap 1. Zet uw kosten eens op een rij

Bedrijven besteden – terecht – veel tijd aan sales. Er moet immers geld worden verdiend. Maar een blik op de achterdeur, daar waar het geld weer uit de organisatie stroomt, is vaak minder vanzelfsprekend. Breng om te beginnen uw uitgaven eens in kaart. Maak een overzicht met alle kostenposten en moffel daarbij geen enkel bonnetje weg.

Stap 2. Maak onderscheid

Kosten zijn kosten, zult u wellicht denken. Maar dat is toch echt iets te kort door de bocht. Er zijn namelijk wel degelijk verschillende soorten. In dit overzicht onderscheiden we noodzakelijke kosten en wenselijke kosten. Om met die eerste categorie te beginnen: denk aan de uitgaven voor uw boekhouding, een goed en stabiel computernetwerk en telefoons voor de (buitendienst)medewerkers. Wenselijke kosten zijn de extraatjes waar u eigenlijk zonder kunt. Die lichtmetalen velgen op alle bedrijfsauto’s bijvoorbeeld. Of wat te denken van zo’n spiksplinternieuwe laserprinter met duur onderhoudscontract terwijl er wekelijks niet meer dan tien velletjes papier worden afgedrukt? Deze wenselijke kosten krijgen een kruisje achter hun naam.

Stap 3. Stop de verspilling

Nu is het een zaak van systematisch alle uitgaven nalopen. Doe dit bij voorkeur niet solo, maar in een klein, select gezelschap. Alleen is de kans groot dat u het zicht kwijtraakt in dit woud van cijfers. Stel bij elke post waar het kruisje van ‘wenselijke kosten’ achter staat, steeds weer dezelfde vraag: ‘Wat als wij dit afstoten of hiermee ophouden?’ Als het antwoord geen bedreiging vormt voor de continuïteit en het renderende vermogen van de bedrijfsvoering, dan mag er door deze post een dikke streep. Die kosten willen we volgend jaar niet meer terugzien in het overzicht.

Stap 4. Maak een efficiencyslag

Dan de noodzakelijke kosten. Want laat u vooral niet bedriegen door het woordje ‘noodzakelijk’. Helemaal elimineren uit het kostenoverzicht is té rigoureus en zou bovendien negatieve gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering. Analyseer elke uitgave stap voor stap en vraag uzelf af of deze post wellicht uit de hand aan het lopen is. Uw accountant bijvoorbeeld. Haal de facturen van een paar jaar geleden er nog eens bij en vergelijk de kosten die u momenteel kwijt bent aan de boekhouding. Vaak zijn dit uitgaven die ongemerkt hard oplopen. Snijden in deze kosten kan door een deel van de administratie weer in eigen handen te nemen of eens te gaan shoppen. Op de website ikzoekeenaccountant.nl kunt u de tarieven van accountants bij u in de buurt met elkaar vergelijken. Let naast dit soort grote uitgaven ook op de kleintjes. Wat geeft u bijvoorbeeld uit aan papier? Een kostenpost waar u in eerste instantie waarschijnlijk helemaal niet bij stilstaat, maar vaak wel de moeite is om tegen het licht te houden. En als de kosten dan onverwacht toch tegenvallen, dan loont het al snel om de switch te maken naar een papierloos kantoor.

Stap 5. Extra aandacht: ICT en telecom

ICT en telecom nemen een steeds groter deel in van het totale kostenplaatje binnen bedrijven. Genoeg reden dus om hier extra aandacht aan te schenken. Loop om te beginnen het onderhoudscontact eens na dat u met de ICT-leverancier heeft afgesloten. Wat betaalt u hier elke maand voor en – belangrijker nog – wat krijgt u er eigenlijk voor terug? Informeer hiervoor ook eens bij collega’s van soortgelijke bedrijven. Het kan lonen om uw onderhoudscontract op te zeggen en voortaan zelfs de risico’s te dragen als het eens misgaat. Besparen op telefoonkosten is in de praktijk zelfs nóg makkelijker. Kies bij voorkeur voor een aanbieder die een flexibel bundelpakket aanbiedt. Hiermee stelt u het abonnement in rustige tijden naar beneden en in drukkere periodes weer iets omhoog. Sowieso gaan relatief veel kosten op aan hogere tarieven buiten de belbundel. Zonde van uw geld en alle reden om deze onnodige uitgaven eens onder de loep te nemen. Dat scheelt per mobiele telefoon al snel enkele honderden euro’s per jaar.

Stap 6. Blijf monitoren

Kosten besparen is geen eenmalige actie. Nadat u alle uitgaven heeft getoetst volgens de prijs-kwaliteitscriteria, is het zaak om te de boel te blijven monitoren. Uw bedrijf is immers continu in beweging. Blijf dus kritisch kijken naar de prestaties van uw leveranciers en maak over een jaar opnieuw de balans op. Ongetwijfeld zijn er dan toch weer onnodige kosten doorheen geglipt die uw bedrijfsresultaat drukken.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moet u bezuinigen? Alle manieren en tips om te bezuinigen (met of zonder personeel ontslaan) leest u op Ondernemer in Business.

 

Lees ook: