Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Iedereen aan het zelfroosteren

Zelfroosteren klinkt ingewikkeld en tijdrovend. Tegelijkertijd is zelfroosteren de manier om werknemers tevreden te houden. Hoe werkt zelfroosteren en hoe voert u het in uw bedrijf in?

 

Bij zelfroosteren bepaalt de werknemer in principe zelf hoe hij zijn werktijden over de werkweek verdeeld. Echter als alle werknemers dat doen, loopt een bedrijf het risico dat er op bepaalde momenten te weinig of juist teveel personeel aanwezig is. Daarom vergt zelfroosteren nog wel enige sturing.

Een andere belangrijke vereiste voor het succesvol implementeren van zelfroosteren is dat uw bedrijf geen 9-tot-5 cultuur kent. Werknemers moeten immers wel enige vrijheid krijgen. Daar krijgt u dan weer een hoop voor terug, zoals meer tevreden en betrokken personeel en minder ziekmeldingen. Hoe voert u het zelfroosteren succesvol in?

Stap 1: Inventariseer de werkzaamheden en bezettingseisen

Welke werkzaamheden moeten op welke dag (minimaal) gedaan worden? Door de totale werkzaamheden te inventariseren en analyseren krijgt u een mooi schema met alles wat gedurende een werkweek gedaan moet worden. Aan de hand daarvan bepaalt u de minimale en maximale bezettingseisen per dag(deel) waarop werknemers zich kunnen inschrijven

Stap 2: Verzamel de wensen van de werknemers

U heeft nu een mooi overzicht met tijden waarop een bepaald aantal werknemers met bepaalde functies aanwezig moeten zijn. De volgende vraag is wat de werknemers zelf willen. Het samenstellen van een rooster wordt ingewikkelder naarmate u werknemer meer vrijheid geeft. Bedenk daarom goed of u de werknemers de mogelijkheid wilt bieden om zich in te schrijven op bloktijden, gewenste begin- en eindtijden of dat u de medewerkers helemaal vrij wilt laten in hun keus wanneer ze willen werken.

Bestel MT Human Capital 2011 online!

 

Stap 3: Match de werkzaamheden en roosterwensen

U weet hoeveel personeel u op welk moment (minimaal en maximaal) nodig heeft en de werknemers hebben hun roosterwensen kenbaar gemaakt. Nu is het ‘slechts’ een kwestie van kijken en vergelijken. Waar zitten gaten die opgevuld moeten worden en waar is een overschot aan personeel? Deze knelpunten moeten worden opgelost. Let hierbij ook op dat een minimale bezettingsgraad op alle dagen ervoor zorgt dat enkel de hoogstnoodzakelijke taken worden uitgevoerd. Zorg dus dat er – naar gelang de geplande werkzaamheden – voldoende dagdelen zijn waarop een normale of maximale bezettingsgraad is.

Stap 4: De knelpunten wegwerken

Vanzelfsprekend kan het niet zo zijn dat er op een werkdag een overschot aan personeel in het bedrijf aanwezig is. Of – nog erger – dat geen enkele werknemer aanwezig is om uw klant te helpen. Daarom moeten een aantal wensen worden aangepast, om het werkrooster kloppend te maken. Grote bedrijven gebruiken hiervoor veelal software die de meest ideale oplossing uitdoktert. U kunt er echter ook voor kiezen om de knelpunten neer te leggen bij het personeel en hen verzoeken het zelf op te lossen.  Eventueel hangt u hier een puntensysteem aan waardoor niet iedere keer dezelfde werknemers hun wensen moeten opofferen.

Evaluatie

Het definitieve rooster verspreidt u onder de werknemers. Vergeet niet om na enige tijd te evalueren hoe het zelfroosteren verloopt. Wat vinden de werknemers wel en niet fijn en waar lopen ze tegenaan. Aan de hand van de verkregen feedback  optimaliseert u het zelfroosteren. Doet u dat goed, dan levert het u niet alleen veel blijere werknemers op, maar kost het inroosteren van werknemers u ook minder tijd.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zoekt u als manager meer handvatten? Meld u dan aan voor de gratis nieuwsbrief van MT en ontvang iedere werkdag de belangrijkste managementinformatie in uw inbox.

 

Meer lezen over zelfroosteren?

hrm