Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ICT-special – Business angels

De groei van internetvideo biedt grote kansen voor beloftevolle startups. Twee dubbelportretten van ondernemers én hun business angel.

 

Sake Bosch, managing partner Prime Technology Ventures,Amstelveen

"Prime Technology Ventures is een in ict en internet gespecialiseerd venture-capitalbedrijf. De laatste tijd volgen wij de online videomarkt intensief gezien de grote mogelijkheden naar onze mening. Binnen korte tijd is een enorme verschuiving plaatsgevonden in kijkgedrag van de televisie-omgeving naar internet. De grote vraag is nu hoe de adverteerders via dat nieuwe kanaal hun doelgroepen kunnen bereiken. Adjustables heeft op dat gebied veelbelovende technologie in huis.

Bij onze investeringen kiezen we uitsluitend voor bedrijven die een internationale marktpositie in hun mars hebben. Dat is het geval bij Adjustables. Met de software die het ze  maken, worden internetvideo's voorzien van een aparte laag met pop-up's, teksten of andere marketinguitingen. Inmiddels hebben ze klanten zoals Unilever en Microsoft. In de VS zien we enkele kleine concurrenten binnen dit segment, maar in Europa is Adjustables de eerste.

We kennen Jan van Ottele al tien jaar. Destijds hebben we met elkaar gepraat over een belang in zijn bedrijf YourNews, waar we uiteindelijk van af hebben gezien. Jan is een ‘serial entrepreneur' met veel ervaring. In de tussentijd is hij succesvol geweest met Yarosa, aanbieder van sms-spelletjes voor tv-zenders.

Bij een investering als deze biedt Prime Technology Ventures niet alleen geld maar ook expertise en contacten. We hebben bijvoorbeeld het Amerikaanse lid van het managementteam aangedragen, van belang met het oog op de internationale plannen. We hebben geen afspraken over een eindtermijn voor onze betrokkenheid. We kunnen heel geduldig zijn, maar om eerlijk te zijn, onze verwachtingen zijn hoog. De enorme tv-reclamebudgetten gaan verschuiven richting internet. Tot nu toe was er nauwelijks droog brood te verdienen aan webvideo. Maar dat gaat veranderen."

Jan van Ottele, ceo Adjustables, Rotterdam

"Bij mijn vorige bedrijf, Yarosa, merkten we dat het lastig was om graphics op het laatste moment aan bewegende beelden toe te voegen. Dat was het startsein voor Adjustables. We zijn in oktober 2006 begonnen. Met een team van ongeveer 25 man hebben we de software ontwikkeld. Sinds een half jaar zijn we er mee op de markt.

Talloze websites hebben nu videocontent. Video scoort veel beter dan de statische banners, die vaak opzij op de webpagina te vinden zijn. Niet op de plaats waar de aandacht van de websurfer naar uitgaat. Het probleem van video zit in de commerciële boodschap die je aan het materiaal mee wilt geven. Het toevoegen van logo's of ticker-tekst tijdens de productie van het beeldmateriaal, is vaak lastig of duur. Onze oplossing is eenvoudig: banners of logo's worden als een aparte laag aan de videocontent meegegeven. Je kunt dus op elk gewenst moment een boodschap toevoegen.

Het voordeel is niet alleen dat het een goedkope oplossing is. Internet is een medium dat op marketinggebied veel meer mogelijkheden heeft dan broadcast-televisie. Iemand die een reclamefilmpje op tv vijftien keer ziet, krijgt vijftien keer dezelfde payoff. Op internet kun je het zo instellen dat een gebruiker bijvoorbeeld na vijf keer een andere boodschap te zien krijgt. Of de software herkent via het IP-adres dat de gebruiker uit Rotterdam komt. Bij een BMW-reclame krijgt hij dan het adres van Breeman, de lokale dealer.

Komende vijf jaar zullen we een verschuiving zien waarbij steeds meer content via internet beschikbaar komt. Veel advertentiebestedingen worden verplaatst naar het web. Over vijf jaar zullen internet en tv uiteindelijk convergeren. Bij die fusie heeft internet een betere positie dan televisie, met zijn verouderde technologie."

Bas Kroontje, directeur Pangaea internet marketing, Rijswijk

"In 1995 ben ik Pangaea internet marketing gestart. Gaandeweg namen we steeds vaker een belang in jonge beloftevolle internetbedrijven. Die deelnemingen zijn ondergebracht in de holding KMGroup. We ondersteunen dergelijke bedrijven bij het vinden en bedienen van hun doelgroep. Zo ook VideoRecruitment.nl en VideoBoard.nl. Wij opereren als ‘business angel'-plus, dat wil zeggen we zijn actief bij het reilen en zeilen van de onderneming betrokken. Over het algemeen zie je dat als investeerders zich uitsluitend beperken tot een financiële bijdrage, de kans op succes aanmerkelijk kleiner is.

Video als onderdeel van werving en selectie heeft een grote belofte. De ontwikkelingen gaan snel. Moet je nagaan, drie jaar geleden was het domein videorecruitment.com nog vrij. Gezien de huidige belangstelling voor internetvideo is dat moeilijk voor te stellen. Nadat Steven Tolsma contact met ons heeft opgenomen, zijn we zo snel mogelijk live gegaan. Tegelijk zijn we tot op de dag van vandaag doorgegaan met ontwikkelen. Als je in dit segment een paar maanden stilstaat, ben je verloren. De nadruk in de arbeidsmarkt is in korte tijd verschoven van werknemers die een baan zoeken, naar bedrijven op zoek naar goede mensen. Daar moet je gelijk op inspelen. Een mogelijkheid die we sinds kort bieden is dat bedrijven de toekomstige werkomgeving van de kandidaten via internet laten zien. Een andere recente ontwikkeling is dat online assessments met behulp van video onderdeel worden van het wervingsproces.

Steven Tolsma heeft de operationele leiding bij VideoBoard. Een deel van de investering van KMGroup is een tijdsinvestering. Ik functioneer als directielid, ga met Steven mee naar grote klanten en we stemmen de strategie af. We hebben geen afspraken over een eindtermijn of afbetaling van de investering, voorlopig zijn we vooral bezig met opbouwen. Daar hebben we het druk genoeg mee want de belangstelling is groot."

Steven Tolsma, managing director VideoBoard.nl, Utrecht

"Het idee kwam tijdens een vakantie. Ik was destijds zelfstandig ondernemer en gaf communicatietrainingen. Video zou veel toegevoegde waarde kunnen bieden bij werving en selectie, realiseerde ik me. Na de vakantie ben ik het gaan uitzoeken. In binnen- en buitenland kon ik geen site vinden zoals VideoBoard.nl, waar kandidaten en bedrijven zich kunnen presenteren. Ik heb vijf potentiële investeerders uitgenodigd voor een gesprek over het idee. Uiteindelijk ben ik met Bas Kroontje in zee gegaan. Dat was drie jaar geleden.

Om te beginnen moesten we content hebben. We moesten personeelswervers overtuigen van de toegevoegde waarde van video. Daarom zijn we eerst begonnen met VideoRecruitment.nl, een ‘gewoon' recruitmentbureau waar video als extra element wordt gebruikt. Dat bleek een succes, steeds meer bedrijven hebben de mogelijkheden van video ontdekt. Een van onze klanten, Heineken, gebruikt het bijvoorbeeld bij werving op de internationale personeelsmarkt. Het scheelt enorm als je kandidaten eerst kunt zien en horen voordat je besluit ze uit het buitenland over te laten komen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik redeneer als volgt. De werving- en selectiemarkt heeft internet als medium omarmd. Tegelijk is er de snelle opkomst van video op internet. Die twee moeten bij elkaar komen, dat kan niet anders. Met VideoBoard bieden we een soort YouTube voor banen. Zowel de kandidaten als bedrijven die op zoek zijn kunnen hun video's gratis op de site zetten. Het verschil is dat solliciteren met YouTube minder professioneel overkomt. Naast de sollicitatievideo kan een flauwe grap worden vertoond. Bovendien kun je daar niet je cv bijvoegen.

Bij kandidaten merk je soms wel dat ze gespannen zijn om zich per video te presenteren aan mogelijke werkgevers. In de regel wennen ze snel aan de camera. Bovendien, in de meeste functies zijn communicatie en presentatievaardigheden tegenwoordig essentiële onderdelen. Jezelf per video presenteren hoort daar dus ook bij."