Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ict-dienstverlening in de lift na vier jaar malaise

De markt voor ict-dienstverlening verbetert voor het eerst in vier jaar aanzienlijk. De helft van de ondervraagde organisaties zegt daarentegen wel dat ict-projecten na afronding niet succesvol blijken te zijn. Dit blijkt uit de zeventiende ICT Barometer van Ernst & Young.

De verwachte bestedingen aan externe ict-dienstverlening nemen voor het eerst in vier jaar toe. Van alle ondervraagde bedrijven en instellingen verwacht 33 procent een toename, terwijl 17 procent een afname verwacht. De helft van de ondervraagden ziet geen verandering in de bestedingen. Deze positieve resultaten liggen in lijn met de eerder geconstateerde toegenomen vraag naar externe Ict’ers.
Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, begint de ict-motor nu pas echt op gang te komen. Verschuur: “Sinds 2001 zijn meer afnemers van ict voor het eerst optimistisch over de groeiverwachting van ict-dienstverlening. De voorzichtige trend in de afgelopen drie maanden -van krimp naar een lichte groei- is in april op spectaculaire wijze verder omgebogen naar daadwerkelijke groei.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ict-projecten voldoen niet aan verwachting

Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals die recent een nieuw crm-systeem (geautomatiseerd klantensysteem) hebben ingevoerd, is driekwart niet tevreden. Als reden draagt 41 procent aan dat de toepassing niet (geheel) voldoet aan de verwachtingen. Ongeveer een kwart van de ondervraagden vindt dat de toepassing niet werkt door technische problemen en 24 procent geeft aan dat het project uitgelopen is.
Volgens Verschuur blijkt uit het onderzoek dat aanbieders van ict-systemen hun dienstverlening en producten nog steeds niet op orde hebben. “Het feit dat de helft van de ondervraagden zegt dat de gerealiseerde ict-projecten in hun organisatie in de afgelopen periode niet succesvol zijn, baart mij zorgen. Het verwachtingspatroon van klanten komt te vaak niet overeen. Dienstverleners moeten de projectverwachting nog beter formuleren en communiceren,” aldus Verschuur.

De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma’s van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 601 directeuren/managers en professionals.