Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hollands Glorie – Procona

Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: de verpakkingssystemen van Pagter Innovations, waarmee snijbloemen zo efficiënt mogelijk vervoerd kunnen worden. Naar 25 landen.

Van zolderkamer naar 25 landen

Bloemen mogen dan van mensen houden, dat zorgt er nog niet voor dat ze altijd in de beste staat bij die mensen terecht komen. Dat kan beter, dacht tuinbouwingenieur Jan de Pagter begin jaren ’90. Tijdens zijn werk bij de Bloemenveiling in Naaldwijk viel hem op dat snijbloemen door een gebrek aan water en goede ventilatie de reis naar de klant niet altijd goed doorstonden. Op zijn zolderkamer ontwikkelde De Pagter daarom de eerste versie van een nieuw verpakkingssysteem, dat hij Procona doopte, een naam afgeleid van de slogan ‘PROduction to CONsumer in Aqua’. De basis ervan is een kunststoffen container, waarin de snijbloemen in water worden geplaatst. Een kartonnen omhulsel wordt als extra bescherming gebruikt, daarbovenop wordt een deksel geplaatst dat niet alleen luchtdoorlatend is, maar de Procona ook nog eens stapelbaar maakt.
Samen met zijn vrouw Lia bracht De Pagter het product in 1992 onder de vlag van het bedrijf Pagter Innovations – nog steeds vanaf de zolderkamer – op de markt. Een jaar later kwam dochter Corina erbij, die de verkoop ging doen. Het succes volgde snel, vooral in het buitenland. Anno 2011 exporteert het bedrijf naar 25 landen en komt ongeveer 80 procent van de omzet uit het buitenland. Jaarlijks verkoopt Pagter Innovations rond de vijf miljoen Procona’s. De zolderkamer is dus niet meer in gebruik: tegenwoordig opereert het 26 medewerkers tellende bedrijf vanuit Roosendaal, heeft het productielocaties in Amerika en Italië, een verkoopkantoor in Japan en agenten in Rusland en Spanje.

Twee testruimtes en een koelcel

Inderdaad, het lijkt een simpele plastic bak, zegt Loes van der Toolen, die in juli dit jaar de inmiddels 66 jaar oude Jan de Pagter heeft vervangen als managing director van Pagter Innovations. Maar schijn bedriegt, vertelt ze: “In de details zie je de pas hoe ingenieus de Procona in elkaar zit.” Zo zitten er bijvoorbeeld innovaties in voor meer stabiliteit en om te zorgen dat de herbruikbare bakken na het schoonmaken snel drogen. De ­kwaliteit van het wereldwijd gepatenteerde systeem wordt binnenshuis goed bewaakt: Pagter Innovations heeft in Roosendaal twee testruimtes en een koelcel, waar praktijksituaties worden gesimuleerd en verbeteringen worden ontwikkeld. Het bedrijf heeft daarvoor fulltime twee ingenieurs in dienst, die als duo de r&d-afdeling vormen. Dat doen ze overigens samen met Jan de Pagter, die zich, nu hij als directeur is teruggetreden, twee dagen per week op het thema richt waar zijn hart ligt: innovatie.
De nadruk op vernieuwing heeft door de jaren heen gezorgd voor een breed portfolio aan producten. Soms gericht op specifieke snijbloemen, zoals de gerbera, vaak gericht op ­vernieuwing van vervoersopties. Naast de Procona produceert Pagter Innovations bijvoorbeeld ook de Porto, een kunststof houder waarmee snijbloemen horizontaal kunnen worden vervoerd en de bloemen toch water kunnen opnemen. Handig, want dan mag het boeket opeens wél mee in het vliegtuig. Er is ook een Portovase, een kant en klare, lekvrije vaas, die binnenkort door bloemenketens in een design naar keuze kan worden ingekocht.

Minder schimmel- en bacterievorming

Pagter Innovations berekent samen met de klant hoeveel Procona’s nodig zijn in de keten. Er wordt gekeken hoelang een lading onderweg is, hoelang het duurt om de bakken schoon te maken en wat de omvang van een lading is. “We zijn meer adviseur dan verkoper”, zegt Van der Toolen. Een Procona is in aanschaf duurder dan een ­gewone plastic emmer, maar dat prijsverschil wordt volgens haar snel terugverdiend. Ten eerste komen bloemen met het Procona-systeem in een betere staat op de eindbestemming aan. Door het ventilatiesysteem blijft de temperatuur van de bloemen laag, zodat er minder schimmel- en bacterievorming is en er minder weggegooid hoeft te worden. Ten tweede kent het systeem een aantal efficiencybesparingen, vertelt Van der Toolen: “Alleen de kartonnen kraag wordt na gebruik weggegooid, de rest is herbruikbaar. Na 3 keer rouleren heb je de investering er al uit, daarna bespaar je op de verpakking. Daarnaast bespaar je vrachtkosten, omdat er door het slimme stapelsysteem gemiddeld 25 procent meer bloemen op een pallet kunnen.”
Ten derde zorgen de producten van Pagter Innovations dat de snijbloemen snel en makkelijk gepresenteerd kunnen worden bij bloemist en supermarkt, want Pagter Innovations heeft ook speciale displays voor het systeem ontwikkeld. “Een grote Engelse supermarktketen vertelde me dat de omzet daardoor flink is gestegen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En nu Nederland nog

In eerste instantie richtte Pagter Innovations zich op kwekers, handelaren en bloemisten. De laatste jaren ligt de focus steeds meer op supermarkten. Van der Toolen: “In Engeland doen drie grote ketens alle bloemenverpakkingen via ons, daarnaast werken we samen met supermarkten in Tsjechië, Polen, Hongarije, Portugal, Oostenrijk…”
Een andere groeimarkt is internet, waar steeds meer digitale bloemisten opstaan, en – jawel: thuisland Nederland. Van der Toolen: “Nederland was altijd moeilijk, omdat het Nederlandse veilingsysteem werkt met eigen veilingfusten, die in de hele keten gebruikt kunnen worden en waar handelaren huur voor moeten ­betalen. Voor een grote handelaar hebben we uitgerekend wat er bespaard kan worden als ze onze verpakkingssystemen gebruiken. De uitkomst deed zelfs ons schrikken, dus bij de Nederlandse bloemenexporteurs verwacht ik nog flinke groei de komende jaren.”

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.