Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe zet je QR in?

De vierkante QR-code lijkt een perfect middel om de offline wereld van papier te verbinden met die van het internet. De mobiele marketeers moeten wel nog hun best doen om het publiek te verleiden hun smartphone als scanner te gebruiken.

 

QR-code (QR staat voor Quick Response) zou je kunnen zien als tweedimensionale variant van de barcode. In een vierkant vlak bevat een woud van zwarte vlakjes tegen een witte achtergrond gecodeerde informatie. De Japanse vinding bestaat al sinds de jaren negentig, maar breekt nu pas door, op de vleugels van de smartphone. Die is dankzij zijn camera immers prima geschikt als scanner, en in combinatie met het juiste appje leest hij ook QR-code. Zo’n code bevat in de regel de link naar een (mobiele) website, die vervolgens op het scherm van de smartphone verschijnt.

Brug naar online

Zo wordt QR Code een uitstekend middel om een brug te slaan van offline naar online. Niet gek dus dat uitgevers, adverteerders en marketeers er al druk gebruik van maken. In dit blad staan codes bij verschillende advertenties, die verwijzen naar extra informatie over product of dienst. Maar QR-codes komt je ook tegen op etiketten, bierviltjes, reclameborden, visitekaartjes, vrachtwagens. Op de Rietveld Academie studeerde een kunstenares af op theedoeken met ingeweven QR-code en de eerste QR-code tattoos zijn ook al opgedoken.

Bereik

Een QR-code kan iedereen met een paar muisklikken zó aanmaken. Maar dat alleen is geen reden genoeg om ze meteen maar massaal in te zetten. Hoe zit het bijvoorbeeld met het bereik? Dat omvat in potentie iedereen met een Smartphone, in Nederland zijn dat inmiddels meer dan zes miljoen mensen. Maar voorwaarde is wel dat ze een QR-lezer hebben geïnstalleerd. Ze moeten dan ook nog worden verleid te gaan scannen. En hoe goed dat ook werkt, het vergt nog altijd een paar handelingen: smartphone erbij pakken, QR-lezer starten, code scannen (let op voldoende licht!) en vervolgens wachten tot er informatie verschijnt.

15% scant

Harde Nederlandse bereikscijfers zjin er nog niet. De afgelopen twaalf maanden groeide het QR-gebruik wereldwijd wel met 500 procent, met ons nietige land in de top tien van landen waar het meest wordt gescand. De VS lopen voorop: vijf procent van het publiek en vijftien procent van de smartphonebezitters had daar in de 3 maanden tot november een code gescand, meestal vanuit een tijdschrift of een etiket. Over het bereik per code is nog minder bekend. In de VS haalde de meest succesvolle campagne dit jaar iets meer dan 400.000 scans in zes weken tijd: fast foodketen Taco Bell verwees op zijn verpakkingen door naar muziekvideo’s.

Autoweek

In Nederland klinkt de ervaring van Sanoma bemoedigend: het blad Autoweek scoorde in de zomer meer dan 30.000 scans in één editie. “Als je over een auto leest wil je hem ook zien en horen rijden,” zegt Ronald de Groot, die met One Shoe mobile de uitgever op weg helpt in de QR-wereld. “Het is nog te vroeg om bereikstatistieken erbij te pakken; je moet uitgaan van de mobiele markt en de mogelijkheden die daar liggen.” En ja, het is braakliggend terrein waarop het vooral nog experimenteren en onderzoeken geblazen is: wat werkt? Wat werkt niet?

QR reader

One Shoe heeft daarom voor Sanoma een ‘eigen’ QR-reader gebouwd, die het via zijn bladen stevig onder de aandacht van de lezers brengt. En van de adverteerders. “Wij bouwden niet alleen de reader, maar leveren ook een platform dat Sanoma inzicht geeft statistieken van tijdstippen en gebruikte telefoons. . We gaan op korte termijn het platform uitbreiden waarmee je heel makkelijk actiematige mobiele websites in elkaar zet. Zo heb je van begin tot eind alles in de hand. Dat kan Sanoma goed gebruiken als extra service naar zijn klanten.”

Teleurstelling

De Groot geeft toe dat QR langzamer aanslaat dan hij had verwacht. Maar de mogelijkheden zijn zo veelbelovend, dat deze week zijn platform rond QR-codes onder de naam Adbridge als apart bedrijf wordt gelanceerd. “We moeten het publiek het scangedrag aanleren, zorgen dat het wordt beloond voor die handeling.” Beloond? “Als ik er op dit moment naar kijk, is het vaak nogal teleurstellend of frustrerend,” stelt Elio Tagliola van Quickcode vast. Hij haalt een advertentie van BMW aan als voorbeeld. Aan een link naar een gewone website heb je niets, als je een advertentie leest van een X3. “Je raakt de weg kwijt en krijgt overbodige informatie. Terwijl je misschien een filmpje van de X3 wil zien, en wil worden teruggebeld voor een proefrit.”

Do's en don'ts

Zo komen we op de do’s en don’ts van QR. Doorverwijzen naar een website werkt niet. Doorlinken naar een slanke, mobiele site is beter. “Integreer de code in de uiting, en maak ook duidelijk wat je kunt verwachten als je hem scant,” zegt Tagliola. “En zorg vervolgens voor heel specifieke content, die helemaal is toegesneden op het medium en de gebruiker.” Nog een tip van De Groot: “Ga alsjeblieft geen QR-code ergens inplakken om te laten zien hoe innovatief je bent, terwijl je geen extra informatie biedt. Voor branding campagnes zijn ze minder geschikt.” One Shoe, Quickcode en andere mobiele specialisten hebben nogal wat evangelisatiewerk te verrichten. “We moeten de mogelijkheden uitleggen bij adverteerders, uitgevers en reclamebureaus, maar die moeten ook het publiek nog opvoeden.”

Creativiteit

Met vooral creativiteit zijn mooie dingen te doen met QR-code. In de VS voorziet Wodkamerk Bakon elke fles van een unieke code, die zijn drinker informatie geeft over de herkomst van de fles, maar ook in een social game betrekt. Starbucks maakt afrekenen mogelijk via de QR-code op de Latte-bekers en in Zuid-Korea voerde Tesco onlangs nog een briljante campagne. Het hing in de metro een kopie op van zijn winkelschappen met naast elk product een qr-code. Reizigers konden direct het afgebeelde bestellen, zodat ze al wachtend op de metro hun inkopen alvast konden doen. Als dat geen beloning is voor het scannen?

Toekomst

QR codes raken min of meer ingeburgers, inmiddels zijn er geavanceerdere alternatieven in ontwikkeling. Een scanner die natuurlijk niet onvermeld mag blijven, is die van Layar. Het Nederlandse bedrijf achter de virtual reality browser biedt met Layar Vision de mogelijkheid om met de smartphone drukwerk zonder codes te herkennen, mits de maker is aangesloten op de database van Layar. Dat maakt het onderstaande mogelijk± een goed artikel in print eenvoudig online delen.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.