Stel: je krijgt een grote order binnen van een nieuwe klant. Je levert de goederen of diensten, maar de klant overschrijdt de betalingstermijn van je factuur en je krijgt geen reactie meer wanneer je contact probeert op te nemen. Later blijkt dat je bent opgelicht. Een soortgelijke rechtszaak loopt nu tegen een bende criminelen die in totaal 91 bedrijven oplichtte, waarmee zij 2,5 miljoen euro verdienden. De leveranciers van hun nepbedrijf werden van het kastje naar de muur gestuurd toen ze om de betaling kwamen vragen.
Wat te doen
Het kan de beste overkomen. Naast de financiële schade kan het je helaas ook reputatieschade opleveren. ‘Een hoop bedrijven ervaren de problemen wanneer iemand niet (op tijd) betaalt’, vertelt Tjerk Notten van de Fraudehelpdesk. ‘Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat het criminelen zijn. Mocht je het vermoeden hebben dat er iets echt niet in de haak is, dan adviseren wij je om direct aangifte te doen bij de politie. Daarnaast is het ook goed om het voorval te melden bij de Fraudehelpdesk, zodat wij mensen kunnen waarschuwen voor malafide partijen.’
Ga op onderzoek uit
Liever voorkomen dan genezen dus. Maar hoe kom je erachter met wie je in zee gaat? ‘Doe een beetje onderzoek voordat je met iemand een deal sluit. Google de bedrijfsnaam, als er al klachten over dit ‘bedrijf’ bestaan dan kom je die wel tegen via forums. Daarnaast kun je via de website van de Kamer van Koophandel gegevens van het bedrijf opvragen. De gratis variant geeft minder informatie, maar zo kun je wel zien of het bedrijf staat ingeschreven. Bij de betaalde variant krijg je meer informatie over het bedrijf te zien.’
Laat je niet opjagen
Ook belangrijk is om je niet te laten opjagen om een deal te sluiten, vertelt Notten. ‘We kregen een tijdje terug een melding over een bedrijf dat nét voor sluitingstijd belde naar bedrijven om een grote deal te sluiten. Als je op vrijdagmiddag om half vijf belt naar een bedrijf, zijn natuurlijk al veel mensen weg. De persoon die de telefoon beantwoordt kan dan niet meer overleggen met collega’s. Daar maakten de oplichters gebruik van. Omdat het om een grote order ging, wilde de medewerker het natuurlijk wel afhandelen. Maar vanwege tijdsgebrek werd er verder geen onderzoek gedaan. Het is dus altijd aan te raden om even met een collega te overleggen in dit soort situaties, ook als die persoon al naar huis is. Daarnaast moet je een balans vinden tussen gezonde achterdocht en vriendelijk blijven. Stel dus wel vervolgvragen om te checken of een verhaal klopt. Als een net opgericht bedrijf al snel een grote order plaatst, mag je daar best naar vragen.’