Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe vind je als millennial je weg in de kantoorpolitiek van corporates?

Wie vers van de universiteit bij een corporate aan de slag gaat, zal als millennial flink moeten wennen aan de kantoorpolitiek. Journalist Julia Hart schreef een gids.

Wie vers van de universiteit bij een corporate aan de slag gaat, zal als millennial flink moeten wennen aan de kantoorpolitiek. Journalist Julia Hart schreef een gids.
Getty Images
Je leest nu: Hoe vind je als millennial je weg in de kantoorpolitiek van corporates?

Toen Julia Hart aan het begin van haar loopbaan begon bij een corporate, overtuigde ze zichzelf dat er voor introverte mensen zoals zij geen plek was op kantoor. ‘Als ik hier succesvol wilde zijn, dan moest ik vooral van me laten horen, zo dacht ik’, vertelt Hart. ‘Ik moest mijn mening laten horen en veel netwerken, want als ik het gedrag van mijn kantoorgenoten over zou nemen, dan zou ik het wel redden.’

In plaats van succes leverde het Hart vooral veel stress en onzekerheid op. Als ze eraan terugdenkt, met inmiddels meer dan 25 jaar ervaring in het Nederlandse bedrijfsleven, kan ze erom lachen. ‘Maar op dat moment keek ik vooral naar wat anderen leken te doen om succesvol te zijn. Ik dacht er geen moment aan dat dat misschien niets voor mij was.’

Om anderen te helpen hun weg sneller te vinden in de jungle van kantoorpolitiek, schreef Hart het boek Carrière Geheimen. ‘Millennials zijn gewend om constant gesteund te worden: door ouders, door leraren op de universiteit. Als ze in een corporate omgeving komen, zullen ze veel meer zelf naar die hulp moeten vragen. Dat kan lastig zijn.’

Persoonlijkheidstest

In plaats van die hulp te vragen en zich kwetsbaar op te stellen, zullen veel millennials onbewust het gedrag kopiëren van collega’s die al langer in het vak werken. ‘Je kijkt naar hoe mensen succesvol worden en aan de hand van welk gedrag dat gebeurt. Onbewust ga je dat kopiëren.’

Volgens Hart is het een logische stap, maar gezond is het vaak niet. ‘Als millennial ben je nog volop aan het uitzoeken wie je bent en wat je wilt. Als je binnen zo’n corporate gedrag van anderen over gaat nemen, is de kans groot dat je veel te ver van jezelf af komt te staan.’ Jongeren die zij via haar coachingspraktijk begeleidt in de corporate wereld raadt ze dan ook aan om een persoonlijkheidstest te doen, voordat je begint. ‘Bij je eerste baan heb je nog geen idee hoe je op situaties gaat reageren op de werkvloer. Het is belangrijk om eerst uit te zoeken wie je bent, voordat je je mee laat sleuren door anderen.’

Weet je eenmaal wat je sterke punten zijn door zo’n test, dan is het volgens Hart de kunst om te kijken hoe je deze zo goed mogelijk in kan zetten. ‘Ben jij bijvoorbeeld heel punctueel met deadlines, zorg dan dat je op dat soort momenten eruit springt. Laat je sterke punten voor jou en het team werken.’

Ongeschreven regels

Hart benadrukt dat het niet zo is dat corporates helemaal niets doen in de begeleiding van nieuwe, jonge medewerkers. ‘Vaak hebben ze bijvoorbeeld een mentorprogramma, waarbij oudere medewerkers de jongeren een eindje op weg helpen. Op die manier kun je bijvoorbeeld ook leren over de ongeschreven regels die er binnen zo’n kantoor gelden.’

Nog iets waar jongeren vaak over struikelen, erkent Hart. ‘Je krijgt informatie waarin de waarden van een bedrijf beschreven staan, maar in de praktijk zie je dat het toch vaak net iets anders gaat dan op papier. Ik vond dat zelf heel moeilijk: dan dacht ik te weten hoe dingen werkte en was het toch anders.’

De kunst is om goed om je heen te kijken én vragen te stellen. ‘Veel millennials zullen het idee hebben dat dat niet handig overkomt, maar het is uiteindelijk de enige manier om dingen te weten te komen.’

Zelf weet Hart inmiddels dat er ook voor introverte types als zij plaats is binnen een corporate. ‘Maar ik weet ook dat ik veel rust voor en na een lange meeting moet nemen. Op die manier blijf ik dichtbij mezelf en kan ik toch goed presteren in het bedrijfsleven.’

Carriere Geheimen is verkrijgbaar via Managementboek