Vebego laat jongeren meedenken en koopt elk jaar de nieuwste robots. Ceo Ronald Goedmakers: 'Je moet durven proberen.'
Bijna niemand kent Ronald Goedmakers, zegt Ronald Goedmakers zelf. Tijdens MT's GameChangers-event was hij een van de sprekers en vertelde hij over innovatie in de branche waarin zijn bedrijf Vebego groot is: de schoonmaakbranche. Ondanks dat niet iedereen hem kent, heeft hij wel recht van spreken: onder zijn Vebego (door vader Goedmakers opgericht in 1943) vallen 160 bedrijven, er werken wereldwijd 50.000 medewerkers en in 2012 was de totale omzet 1.088 miljoen euro. Binnen Nederland staat Vebego met dochter Hago in de top 3 van grootste schoonmaakbedrijven.
De langste staking ooit
Het zijn ook voor Vebego niet de meest voorspoedige tijden, zei Goedmakers. 'De autonome groei is de laatste jaren beperkt, ik moet heel erg mijn best doen voor 1 procent groei.' In 2012 kreeg hij in eigen land te maken met de langste schoonmakersstaking ooit. Goedmakers: 'Ron Meyer en ik zijn er bijna close door geworden.' Inderdaad, Meyer is werkzaam bij FNV Bondgenoten. Volgens Goedmakers ging de staking niet alleen over lonen en contracten, maar ook over respect en waardering voor schoonmakers. 'Schoonmakers zijn vaak onzichtbaar. Ze werken in de ochtend of avond, zodat ze niemand storen tijdens hun werk, en ze hebben nauwelijks contact met collega's. Ondertussen moeten ze steeds meer doen in minder tijd.'
De grootste bron voor innovatie? Problemen
Dat het allemaal steeds sneller voor minder geld moet, is een groot probleem, zegt Goedmakers. Maar dat probleem heeft gelukkig ook een keerzijde. 'Een bepaald probleem is vaak juist de grootste bron voor innovatie.' Zo ontwikkelde Vebego in 2011, samen met de Universiteit van Maastricht, adviesbureau &Samhoud en Somehow, het nieuwe schoonmaakbedrijf Hago Next, waar mobiele technologie wordt ingezet als ondersteuning én om schoonmakers meer trots te geven. Daarnaast werd een propositie bedacht die niét draait om zoveel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd. Goedmakers: 'In de schoonmaakbranche wordt vaak een propositie voor een bepaald bedrag afgesproken, waarna je probeert of het ook met een paar uur minder kan. Bij Hago Next is een uur een uur. Daarnaast is het doel dat schoonmakers een 8 krijgen van klanten, en dat ze ook een 8 geven aan hun werk.'
Bekijk een introductiefilmpje over Hago Next:
Doe het niet zelf
Het is geen toeval dat Vebego externe partijen inschakelde voor hulp bij de ontwikkeling van Hago Next, zegt Goedmakers. 'Ik heb één ding geleerd de laatste jaren: je moet niet proberen alles alleen te doen. Ook al heb je als bedrijf veel mensen in dienst, dan nog ga je het niet redden zonder hulp van buitenaf. De wereld is te complex om te denken dat je het allemaal zelf kunt doen. Het is op dit moment niet mogelijk en ook niet wenselijk om alleen maar vanuit jezelf en met je eigen mensen te innoveren.'
De nieuwste schoonmaakrobot
Samenwerken dus, maar ook naar buiten kijken, zegt de topman. 'We verkennen continu de wereld om ons heen.' Goedmakers zegt dat zijn grootste nachtmerrie is dat zijn mensen morgen overbodig zijn. 'Dan heb ik een probleem, dus scouten we ieder jaar wat er gebeurt in de rest van de wereld. Elk jaar kopen we bijvoorbeeld de nieuwste schoonmaakrobot, om er ervaring mee op te doen.' Ook heeft hij, nadat een journalist hem het boek Wat zou Google doen? kado gaf, een groep jongeren uitgenodigd, om ze te vragen hoe zij de schoonmaakmarkt zouden betreden. Het heeft onder andere geleid tot CleanDeal, een webwinkel rond schoonmaakmateriaal. Goedmakers: 'Daar zijn we begin dit jaar mee gestart. Iedereen zei dat het onmogelijk was, maar het draait boven verwachting goed.'
Google Glass
Zijn eigen mensen houdt hij scherp met tweemaandelijkse webinars, waar externe sprekers de nieuwste trends bespreken. 'We hebben het over sociale innovatie gehad en over mobiel, komend jaar doen we een maand van het verdienmodel. Zo verzinnen we iedere keer weer iets om iedereen wakker te schudden.' Ook bezit Vebego op dit moment een Google Glass, om te, eh, zien wat daarmee allemaal mogelijk is. Je weet pas of een nieuwe ontwikkeling van pas komt in de schoonmaakbranche als je het zelf hebt geprobeerd, weet Goedmakers: 'We willen weten wat je ermee kunt. Je moet durven proberen als bedrijf.'
Meer over GameChangers?
- Pieter Zwart: klanttevredenheid als allerhoogste doel
-
Willem Vermeend: Europa is over 20 jaar de grootste economie