Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe slim is je stem?

De stem is een cruciale factor bij het bepalen hoe we overkomen. Onze stem maakt ons slimmer; daarom lijken we op papier dommer.

‘Hoe intelligent iemand is, kun je niet direct zien. Daarom gaan we af op indirecte signalen,’ zegt Nicolas Epley, hoogleraar Behavioral Science aan de Universiteit van Chicago Booth School of Business.

‘Ons vermoeden was voorafgaand aan ons onderzoek,’ zegt Epley, ‘dat het intellect van een persoon waarschijnlijk het sterkst wordt overgebracht met een signaal dat nauw is verbonden met zijn of haar daadwerkelijke denken, namelijk de stem.’

Signaal dicht bij het brein

Epley publiceerde onlangs samen met collega Juliana Schroeder het onderzoek The Sound of Intellect: Speech Reveals a Thoughtful Mind, Increasing a Job Candidate's Appeal in The Journal of Psychological Science. ‘We gingen uit van het vermoeden dat het intellect van een persoon waarschijnlijk het sterkst wordt overgebracht met een signaal dat nauw is verbonden met zijn of haar daadwerkelijke denken, namelijk de stem.’

Stem of schrift?

Epley en Schroeder vroegen zich af wat vervolgens bijvoorbeeld bij het geven van een pitch of bij een sollicitatiegesprek het meest overtuigend werkt: de stem van degene die de pitch geeft, of die van bijvoorbeeld de persoon die geïnterviewd wordt, of hetgeen op papier staat.
 
In het kader van het onderzoek werden diverse experimenten gedaan met een groep MBA-studenten. Ze maakten opnames van de studenten terwijl die een ‘elevator pitch’ hielden. Potentiële werkgevers en recruiters bekeken en beluisterden vervolgens de tapes en lazen de transcripties van de pitches.

Zien of horen maakt niet uit

De onderzoekers merkten op dat de werkgevers en recruiters de sollicitanten een stuk intelligenter, competenter en meer doordacht vonden, wanneer ze de pitch hoorden dan wanneer ze die lazen. Het maakte niet uit of ze de sollicitant daarbij ook zagen; zien en horen werd even hoog aangeslagen.

Dommer op papier

‘Onze resultaten suggeren zeker niet dat je fysieke verschijning er niks toed oet,’ zegt Epley. ‘Waar het wel op wijst, is dat je intelligentie niet per se afleest aan iemands lichaam, maar wel oppikt in iemands stem. Mensen zijn vaak bang om dom te klinken, maar de kans is een stuk groter dat ze dom overkomen wanneer ze iets op papier zetten.’ Epley raadt sollicitanten en verkopers dan ook aan altijd de kans te grijpen als ze iemand direct kunnen spreken. 

Het gevaar van digitaal

Epley merkt bovendien op dat de studie een indicatie geeft waarom mensen online zo onplezierig kunnen overkomen: ‘Het raakt volgens mij aan iets fundamenteels in ons sociale leven. Namelijk hoe we de capaciteiten van elkaar als mens inschatten. Veel van onze hedendaagse conversaties en interacties vinden digitaal plaats. Onze stemmen zijn er tussenuit gehaald. Ik denk niet dat het toeval is dat mensen elkaar online vaak behandelen als hersenloze idioten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.