Co-creatie is geen vreemde meer voor Philips. Het LED-tapijt, ontwikkeld samen met Desso, gaat nu de hele wereld over.
Je kunt natuurlijk een lampje laten schijnen op de vloer. Je kunt ook een mat met teksten neerleggen. Maar waarom zou je het niet combineren: een vloerbedekking met licht er al in?
Allebei in Brabant
Precies dat idee had een medewerker van Philips in 2009, toen bedacht werd dat de nieuwe LED-producten wel eens voor de vloer geschikt konden zijn. De lichtdivisie van het bedrijf nam daarop contact op met Desso, niet alleen bekend als wereldwijd innovatieve tapijtfabrikant, maar minstens even handig: ook in Brabant gevestigd (Philips: de High Tech Campus in Eindhoven/ Desso: hoofdkantoor in Waalwijk).
Luminous Carpets
De twee bedrijven besloten de handen ineen te slaan, en 5 jaar later waren de zogeheten ‘luminous carpets’ geboren. Niet alleen dankzij Philips en Desso trouwens, want ook architecten, interieurdesigners en eindgebruikers deden intensief aan de ontwikkeling mee.Zo gebruikte Desso bij de ontwikkeling de door hen meerdere keren per jaar georganiseerde ‘Circle of Architects’, waarbij vooraanstaande architecten en interieur-designers worden uitgenodigd om te brainstormen over toekomstige ontwikkelingen.
Wereldwijd gepatenteerd
Het lichtgevend tapijt, waarin allerlei variabele boodschappen zijn te verwerken, is mondiaal nog steeds de eerste toepassing op dit vlak en het is wereldwijd gepatenteerd. Het succes van deze toepassing is voor Desso reden geweest co-creatie intensiever op te zetten. Nu worden bijvoorbeeld ook zaken gedaan met Viktor & Rolf (foto rechts, uit de zogeheten 'Red Carpet'-collectie) en de Reststoffenunie, waarbij de kalk die vrijkomt bij de ontharding van drinkwater weer gebruiken voor het maken van tapijttegels.
Wereldprimeur
Maar nu nog even terug naar het LED-tapijt. Het is idee is onstaan vanuit de menselijke neiging automatisch naar de vloer te kijken tijdens het lopen, aldus een woordvoerder van Desso. 'Een vergelijkbare toepassing was en is er over de hele wereld niet, een echte wereldprimeur.' Het tapijt wordt nu toegepast in vooral de zakelijke markt, zoals hotels, kantoren, openbare gebouwen, en gebieden waar veel mensen lopen, zoals airports, congrescentra, maar ook op trade shows.
Rem Koolhaas
Het lichtgevend tapijt kan helpen in bewegwijzering en evacuatie, om de nooduitgang aan te geven, reclame te maken, welkomstboodschappen te geven of infographics en nieuwsfeeds door te geven. Ook kun je er flexibele kantoren mee personaliseren, video's mee presenteren of meer sfeer mee creëren bij speciale gelegenheden. Bekende architecten als Rem Koolhaas hebben er al mee gewerkt, bijvoorbeeld bij de laatste Biënnale in Venetië in 2014.
Speciale software
Voor het tapijt van Desso en Philips is speciale software ontwikkeld, zodat het tapijt is aan te sturen met een laptop, tablet of zelfs smartphone. Alle onderdelen van het tapijt zijn speciaal vervaardigd voor een maximale licht-transmissie (zoals het garen, de zogeheten pre-coat backing en primary backing (de achterkant van het tapijt) en het afdekvlies van de achterzijde van de zogeheten EcoBase tapijtrug (ontwikkeld op basis van het Cradle2Cradle-principe), Philips zorgde voor de LED-technologie en de software.
Axel Springer
Het is zo'n innovatie waar je doorgaans niet heel veel van hoort, niet zoveel bijvoorbeeld als destijds de Senseo, de bekendste co-creatie van Philips (toen samen met Douwe Egberts). Maar langzaamaan is het wel een minstens even succesvol product. Inmiddels zijn er wereldwijd klanten. Zoals de Duitse uitgever Axel Springer, waar het tapijt voor de ingang van de newsroom ligt met een live ‘news-ticker’ (foto hierboven). Maar ook het theater van Joop van den Ende in Hamburg, Jachthuis Sint Hubertus in Nationaal Park De Hoge Veluwe, het Philips Centre in Amsterdam, en de Rabobankvestiging Berkel-Enschot hebben het licht (in het tapijt) inmiddels gezien. Het laat andermaal de kracht van co-creatie zien, zegt de Desso-woordvoerder dan ook.