Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe overleef je in een winner takes all markt?

In de platformeconomie verdelen vaak een of twee bedrijven de winsten in een sector. De concurrentie krijgt de kruimels. Hoe overleef je in deze genadeloze economie?

Foto: Claudio Schwarz via Unsplash

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, fuseert met de Britse branchegenoot Just Eat. Het samengevoegde bedrijf zal zo’n €5,5 miljard waard zijn. De grote overname is het sluitstuk in een trits (kleinere) overnames van het maaltijdbezorgbedrijf. De overnames zijn een logisch gevolg van de marktvisie van CEO Jitse Groen. Hij ziet zijn sector als een ‘winner takes all’-markt waarin uiteindelijk per land maar ruimte is voor een speler. ‘Als nummer twee ben je eigenlijk nooit rendabel’, liet een woordvoerder van Takeaway een paar jaar geleden optekenen.

Vorig jaar werd daarom de Duitse concurrent Delivery Hero overgenomen. Hiermee beëindigden de partijen een agressieve en kostbare marketingstrijd om de koppositie in de Duitse markt. De samensmelting moet €60 miljoen aan synergievoordelen opleveren. Mochten aandeelhouders hun zegen geven aan de overname van Just Eat dan is het Nederlandse maaltijdbedrijf straks de grootste in alle West-Europese landen. Een voor de hand liggende manier om te overleven in een ‘winner takes all’-markt is simpelweg het opkopen van je concurrenten. Maar wat als dat niet lukt of kan, omdat het ontbreekt aan de financiële middelen?

Focus op de markten waar je de grootste bent

Enkele jaren geleden verliet Takeaway de Britse markt. Het gat met de nummer 1 Just Eat was onoverbrugbaar. Daarentegen was Just Eat in de Benelux niet opgewassen tegen Takeaway. De Nederlandse kochten daarom de Benelux-activiteiten van Just Eat en trokken zicht terug uit de Britse markt. Om er vervolgens drie jaar later terug te keren via een overname van Just Eat. Je richten op de geografische gebieden of niches waar je uitblinkt kan een uitstekende overlevingsstrategie zijn. Vanzelfsprekend kun je als kleinere partij ook mikken op een (lucratieve) overname door een grotere speler, maar hoe bouw je dan in de eerste plaats een sterk bedrijf in de platformeconomie?

Wees transparant en schaalbaar

Succesvolle platforms als Airbnb en Thuisbezorgd waar consumenten of bedrijven hun producten of diensten kunnen aanbieden hebben volgens consultants van Accenture enkele overeenkomsten. De adviseurs onderscheiden vier kenmerken. Ten eerste moet een dienst transparant en gemakkelijk toegankelijk zijn. Het downloaden van een app en het invoeren van betaal- en adresgegevens is doorgaans genoeg. Tweedens is het belangrijk dat het concept makkelijk schaalbaar is. Airbnb en Uber waren in no time in honderden steden in tientallen landen actief.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ten derde is het volgens Accenture van belang dat je asset-light bent. Thuisbezorgd bezit geen restaurants, Uber bezit geen taxi’s en Airbnb heeft geen hotels op de balans staan. De succesvolste platforms maken gebruik van social media, gamificatie en crowdsourcing. Tenslotte benadrukken de consultants het belang van agility (wendbaarheid). Een flexibele mindset zou het ontwikkelen en testen van nieuwe functionaliteiten bespoedigen en platformbedrijven in staat stellen hun producten en diensten continu te verbeteren. Innovatie is immers de ultieme manier om de concurrentie voor te blijven. Durf daarom ook te investeren in slechte tijden. De Nederlandse chipmachinefabrikant ASML bleef ook in economisch slechte tijden investeren in onderzoek en ontwikkeling. In tegenstelling tot concurrenten als Nikon en Canon. Dankzij de investeringen en een beetje geluk wist ASML een dominante positie in de wereldmarkt op te bouwen.