Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Max Verstappen Exact helpt de wereld te veroveren

De ambitie van IT-bedrijf Exact is bijna on-Nederlands. ‘Wij willen tot de top-3-cloudspelers voor het MKB in de wereld behoren.’ Max Verstappen helpt een handje.

Het is tot nog toe een gouden greep geweest, het partnership tussen het IT-bedrijf uit Delft en de bekende Limburgse Formule 1-coureur. ‘Het was ook een bewuste keuze’, zegt Paul Ramakers, managing director Business Solutions bij Exact en lid van de Raad van Bestuur. 'Zoals we hier wel zeggen: Exact is wereldberoemd in heel Delft. Met Max wilden we het brand groot maken in meerdere landen. Al is het daarbij natuurlijk fantastisch dat het zo goed gaat, dat hadden we vooraf ook niet voorzien.’

In 100 landen

Exact bedient inmiddels klanten in meer dan 100 landen. Die klanten laten zich onderverdelen in kort gezegd twee typen. In de eerste plaats de partijen die vrijwel álle bedrijfsinformatie via Exact-systemen laten verlopen, in de tweede plaats de zogeheten 'second tier suppliers', waarbij Exact de software van de grote merken in de wereld op onderdelen 'complementeert'. Het bedrijf rolt nu de internationale strategie uit óf met lokale klanten, die voornamelijk bereikt worden via resellers, óf met multinationals, die zelf vanwege de behoefte aan standaardisatie de software van het ene naar het andere land implementeren.

Er kan nog meer bij

Maar er kan nog meer bij, aldus Ramakers, die verantwoordelijk is voor de internationale strategie. Sinds het doorbreken van de cloud en de pioniersrol die het Nederlandse softwarebedrijf daarin weet te spelen, is zijn ambitie alleen maar gegroeid. ‘We willen graag tot de top-3-cloudspelers in bedrijfssoftware voor het MKB in de wereld behoren’, zegt hij.

We willen graag tot de top-3-cloudspelers in bedrijfssoftware voor het MKB in de wereld behoren.’

Niet onrealistisch

Het gekke is: je mag het overdreven ambitieus vinden klinken, helemaal onrealistisch is het niet. Het bedrijf groeit al snel, en rijgt de klanten aaneen als aan een kralenketting. De 45-jarige Ramakers, die al meer dan 20 jaar ervaring bij het bedrijf erop heeft zitten, heeft in die tijd het bedrijf al zien uitgroeien naar internationaal belangrijke speler. ‘Begonnen in Nederland, en later België erbij. Toen de rest van Europa. En we zijn Azië ingegaan en later ook Amerika, vooral via acquisities. Bij bedrijven onder de 50 man personeel hebben we met het product Exact Online, onze lichte ERP-oplossing, nu een heel sterke positie, bij grote bedrijven willen we, met Exact Business Solutions, vooral een sterkere internationale positie opbouwen.'

Wetgeving geïntegreerd

Die sterke positie dankt Exact onder meer aan het feit dat er meer dan 40 lokale wet- en regelgevingen worden ondersteund met de software, zegt Ramakers. 'Wij zijn een van de weinige spelers die dt in zoveel landen kunnen. Daar hebben we ook een speciale aanpak op. Overigens niet alleen in het inpassen van de lokale wetten. Software leveren is voor ons niet alleen software leveren, het is ook zorgen dat het gebruikt wordt. We hebben consultants tot aan China aan toe. Daarin zijn we redelijk uniek.’

Software leveren is voor ons niet alleen software leveren, het is ook zorgen dat het gebruikt wordt.’

Niet naar Zuid-Amerika

De internationale strategie van Exact is op dit moment tweeledig. Enerzijds wil het bedrijf op lokale markten een steeds groter marktaandeel veroveren, anderzijds wil het wereldwijd bij multinationals meer op de radar komen en zich zo steeds verder over de wereld verspreiden. Dat lijkt misschien een diffuse aanpak, maar het is wel degelijk gefocust, zegt Ramakers. ‘We kiezen er bijvoorbeeld duidelijk niet voor om in Zuid-Amerika de markt te gaan bedienen.’

Grote groei

Het bedrijf uit Delft was misschien niet de eerste in de cloud, erkent Ramakers. Maar het in 2005 gelanceerde Exact Online zorgde wel voor grote groei. En voor andere betaalmodellen. 'Een van de grotere trends is dat software steeds meer as a service komt. Tegelijk zie je het betaalmodel veranderen. Voorheen verkochten wij altijd onze producten via een licentie en een maintenance-abonnement per jaar, nu is het geheel op abonnementsbasis. De klant kan dan makkelijker op- en afschalen. Het zijn twee onafhankelijke trends: je kunt software op abonnementsbasis op eigen infrastructuur hebben draaien. Maar in de praktijk zie je dat het wel vaak samen komt.’

Een van de grotere trends is dat software steeds meer as a service komt. Tegelijk zie je het betaalmodel veranderen naar steeds meer abonnementen.’

Vleugels uitslaan

‘Historisch’ is er veel vraag naar Exact-producten vanuit Nederlandse klanten, zegt Ramakers. Maar hoe meer die klanten hun vleugels internationaal uitslaan, hoe meer de software uit Delft ook de grens overtrekt. Maar ook acquisities in het buitenland worden niet geschuwd om de ambities waar te maken. ‘We kijken bij acquisities óf naar de techniek – Sluit het aan bij wat we al doen? Voegt het iets toe? – óf naar de mogelijkheid om ingang te krijgen in een land.’

Serieuze ontwerpinspanning

De trek over de grens vraagt wel ‘een serieuze development-effort’, aldus Ramakers. Grote bedrijven hebben vaak al te maken met lokale spelers, zoals payrollers, en hun systemen moeten wel aansluiten bij het financiële. 'Wij moeten daar optimaal mee omgaan. Wij moeten zorgen dat die integratie naadloos verloopt.'

Kwalitatieve implementatie

Voor Ramakers komt de internationale groei aan om wat hij noemt ‘kwalitatieve implementatie’. Want dat is essentieel, zegt hij. ‘Je hebt er niets aan om prachtige software te installeren als die vervolgens niet gebruikt wordt. Daar proberen we intern ook op te sturen, we benaderen klanten ook actief om te kijken of het gaat zoals het moet gaan. Iedereen begrijpt: er kunnen dingen misgaan. Dat moet je leren accepteren. Maar laten we het dan vervolgens wel samen oplossen met elkaar. Met goede service kun je het krediet van een klant echt terugverdienen, daar ben ik van overtuigd.’

Je hebt er niets aan om prachtige software te installeren als die vervolgens niet gebruikt wordt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tech Talks

Developers vinden noemt Ramakers nog wel ‘een uitdaging’. ‘De markt biedt de kans om hard te groeien. Maar dat moet je intern natuurlijk wel kunnen bijbenen. Wij werken samen met de TU in Delft, en in Maleisië doen we ook zoiets, om aan goede mensen te komen. Ik denk ook dat wij spannende dingen doen. We hebben bijvoorbeeld Tech Talks, waar we prototypes en nieuwe dingen laten zien. Twee maanden geleden kwam Max Verstappen daar ook nog langs, die had toen net de Grote Prijs van Spanje gewonnen. En we hebben Exact Live, een van de grootste businessevenementen van de Benelux, waar we voor de hele markt laten zien wat we doen en waar ook zo'n 4.000 mensen op afkomen.’