Kelkoo breidt uit naar de Verenigde Staten. De online prijsvergelijker lanceert deze week haar eerste platform buiten Europa.
De expansie is onderdeel van de nieuwe groeistrategie die het merk afgelopen jaar formuleerde. De Verenigde Staten zijn het elfde land waar Kelkoo een website lanceert. Op Kelkoo.com worden straks meer dan twee miljoen producten aangeboden van 1500 online bedrijven. Negentien daarvan staan in de Amerikaanse top 25, onder wie Amazon, eBay en Walmart. Het vergelijkingsplatform verwacht dat het aanbod tegen het eind van dit jaar is gestegen tot vijf miljoen producten van meer dan 5000 retailers. In Europa is Kelkoo de derde grootste e-commerce website en tevens één van de grootste e-commerce advertentieplatforms van het continent. De tien websites hier trekken maandelijks meer dan 10 miljoen bezoekers.
Internationale uitbreiding
Om erachter te komen waarom Kelkoo pas nu, tien jaar na de oprichting, de overstap waagt naar de Verenigde Staten, moeten we even terug in de tijd. Kelkoo werd gelanceerd in 2000 en kwam voort uit fusies tussen Zoomit.com, Dondecomprar en Shogenie. De enorme groei van het platform bleef ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan niet onopgemerkt en in 2004 verwierf zoekreus Yahoo! de eigendomsrechten. “Dat was voor ons een mooie kans om verder te groeien in Europa”, zegt Pepijn Breijder, die werkzaam is als Country Manager. “In de Verenigde Staten was onze eigenaar destijds al actief met Yahoo! Shopping. Vanuit dat oogpunt was het logisch dat wij ons destijds niet op de Amerikaanse markt hebben gericht.”
Dat veranderde twee jaar geleden, toen Kelkoo werd verkocht aan Jamplant, een private equity fonds uit Groot-Brittannië. Daarmee gingen ook de poorten van de Verenigde Staten open. “De afgelopen twee jaar zijn we ontzettend druk geweest om helemaal zelfstandig te worden. Je moet je voorstellen dat in de tijd met Yahoo! veel systemen en datacenters zijn gecombineerd. Alles moesten we opnieuw uitvinden, bijna als een soort start-up. Toen dat eenmaal gerealiseerd was, hebben we een nieuwe strategie ontwikkeld waarin expansie heel belangrijk is geworden. Dan denk je al snel aan De Verenigde Staten natuurlijk, met een markt van maar liefst 281 miljoen mensen die het gewend zijn om online aankopen te doen.”
Amerikaanse internetconsument
En dat klopt. Meer nog dan Europeanen kopen inwoners van de Verenigde Staten hun spullen via de digitale snelweg. In 2009 haalden de online winkels aldaar een gezamenlijke omzet van 156 miljard dollar, 7 procent van de totale retailomzet. In diezelfde periode kwamen de twaalf grootste markten in Europa samen op een omzet van 143 miljard euro, 4,7 procent van het totaal. Met namen als Shopzilla en Shopping.com zijn er in de Verenigde Staten al grote spelers actief op de markt voor online vergelijkingsplatformen. Deze markt kent in de verschillende westerse landen dan ook veel raakvlakken en dat maakt het businessmodel van Kelkoo makkelijk schaalbaar en dus geschikt voor uitbreiding.
Mede daarom zal de nieuwe Amerikaanse tak vanuit het Europese hoofdkantoor worden gemanaged. Een bewuste keuze, zegt Breijder. “Het is een behoorlijk beproefd product. In de Europese landen hebben we het ook op deze manier gedaan en dat was telkens behoorlijk succesvol. Dat er nu een Atlantische oceaan tussenzit, beschouwen we niet als een probleem.”
Zoekmachines
Om Kelkoo in de hoofden van de Amerikaanse consument te krijgen, lanceert het platform de komende maanden een stevige online marketingcampagne. “We doen allereerst een hele grote inspanning om goed gevonden te worden in de verschillende zoekmachines. Op die manier kunnen we de Amerikaanse gebruikers laten kennis maken met het platform. Daarnaast ontplooien we activiteiten richting het search engine marketingkanaal. Dat betekent dat we traffic gaan inkopen, kwaliteitstraffic welteverstaan. Verder hebben we nog de mogelijkheid om een aantal affiliate-netwerken te openen”, aldus Breijder.
Belastingcalculator
Kelkoo lanceert eerst een bèta-website, die de komende tijd verder wordt ontwikkeld. Dat gebeurt volgens Breijder vooral op basis van het gebruikersgedrag. Begin 2011 moet de website het niveau hebben bereikt van zijn Europese broers. Dan is ook de belastingcalculator toegevoegd. Deze maakt het voor Amerikaanse klanten mogelijk om de belasting op het product per staat te berekenen. Ook voor Europeanen wordt het overigens mogelijk om producten met elkaar te vergelijken en te kopen via de Amerikaanse website. Een nieuwe tool laat bovendien meteen zien welke verschepings- en inklaringskosten er aan de bestelling vastkleven.