Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe innovatief is uw organisatie? Doe de test!

Het belang van innovatie is voor iedereen duidelijk. Maar hoe scoort uw organisatie? RSM zoekt het uit.

Succesvol innoveren vereist dat organisaties verder kijken dan alleen de technologische kant. Het gaat ook om sociale innovatie: nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen), innovatieve organisatievormen (flexibel organiseren), hoogwaardige arbeidsrelaties (slimmer werken) en kwalitatieve samenwerkingsverbanden – samen ook wel bekend als: sociale innovatie – zijn minstens even belangrijk.

Doe mee aan het onderzoek

Om te kijken hoe het er in Nederland voor staat met de innovatie, organiseert de Erasmus Universiteit jaarlijks de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor. Dit jaar gebeurt dat samen met MT. Door de monitor in te vullen kunt u de innovatiekracht van uw bedrijf vergelijken met het gemiddelde van de bedrijven in uw sector.

Disruptief

De noodzaak tot innovatie blijkt elke dag. Productlevenscycli volgen elkaar steeds sneller op, concurrentie wordt agressiever, globalisering vermindert de levensduur van bestaande concurrentievoordelen en businessmodellen in veel markten. Retailers als V&D, Hema, en Miss Etam kunnen erover meepraten. Maar ook onze eens zo grote banken als ABN Amro, ING, en de Rabobank vrezen de opkomst van internetbedrijven als Google en Amazon, om maar wat te zeggen. Tegelijkertijd zien we vanuit het niets nieuwe sharing businessmodellen ontstaan als Uber, Airbnb, Helpling, Peerby en Taskrabbit, die disruptief werken in de taxibranche, de hotelbusiness, de schoonmaaksector, doe-het-zelf-ketens en de bouwmarkten.

DSM

Er zijn ook bedrijven die er elke keer weer in slagen zichzelf – succesvol – opnieuw uit te vinden. Zoals DSM, dat over de tijd meermalen zijn koers fundamenteel veranderde. Financieel adviseurs zijn – al dan niet wettelijk gedwongen – afgestapt van het werken op provisiebasis. En de verwachting is dat banken in de toekomst meer ‘IT-fabrieken’ worden. Innovatie gaat met andere woorden verder dan alleen het laboratorium van een bedrijf.

Meer innovatiesucces

Uit onderzoek van onder meer het onderzoeksinstituut Inscope van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat sociale innovatie (de niet-technologische kant dus) minimaal net zo veel, en vaak zelfs méér bijdraagt aan het innovatiesucces van bedrijven vergeleken met het effect van technologische innovatie. Uit analyse van data van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor is vaak gebleken dat sociale innovatie relatief gezien zo'n driekwart bepaalt van het innovatiesucces van bedrijven, terwijl technologische innovatie relatief voor een kwart hieraan bijdraagt. De kracht van technologische innovatie en sociale innovatie komt vooral naar voren als een organisatie intensief met beide typen innovatie actief is. Eerdere winnaars van de Erasmus Innovatie Award, zoals Claymount Technologies Group, DSM, Fugro en Triple IT, zijn in staat gebleken deze verschillende innovatietypen adequaat te combineren.

Geen windeieren

Sociale innovatie legt een bedrijf bovendien geen windeieren. Zo presteren sociaal innovatieve bedrijven gemiddeld 13 procent beter ten opzichte van minder sociaal innovatieve bedrijven, zo blijkt. Uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2013 – 2014 (zie de figuur) is tevens gebleken dat bedrijven die intensief actief zijn met sociale innovatie en technologische innovatie gemiddeld een toename van het aantal medewerkers hebben van 8,3 procent. Bedrijven die nauwelijks actief zijn met beide typen innovatie kennen gemiddeld een daling van 4,2 procent in het aantal arbeidsplaatsen.

Survey-onderzoek

De Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor is een onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd door onderzoeksinstituut INSCOPE – Research for Innovation van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het onderzoek betreft een van de grootste surveys naar verschillende typen innovatie in Nederland. In deze monitor worden onder meer de mate van technologische innovatie, sociale innovatie en diverse bedrijfsprestaties gemeten in een breed scala aan sectoren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uitslag in november

Dit jaar vindt de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor plaats in samenwerking met Management Team. In het novembernummer van MT wordt uitgebreid stilgestaan bij de bevindingen van de 2015-editie. Deelnemen aan het onderzoek? Invullen duurt ongeveer 15 minuten en bij deelname krijgt u gratis een handzame op uw bedrijf toegesneden managementrapportage, waarin de uitkomsten van uw organisatie worden vergeleken met het gemiddelde van uw sector. U kunt deelnemen tot 27 juni 2015.

Doe mee

Klik hier om mee te doen aan Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor 2015

Lees meer over innovatie